رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک

رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک


انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. همین این امر، وی را ملزم به داشتن استعداد لازم برای کسب مهارت های کاربردی در اجتماع می کند. از طرفی، این موضوع را نیز باید مدنظر قرار داد که این مهارت ها از دوران کودکی شروع می شود. پس مهم است که والدین، از مراحل رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک خود اطلاع کافی داشته باشد.

به همین سبب قصد داریم تا به بیان این مراحل بپردازیم.

مراحل رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک

سه ماهگی

در این سن، کودک با واکنش های چهره ای خود، به والدین می فهماند که گرسنه است؛ و منتظر شیشه شیر و غذا می باشد.

شش ماهگی

در این سن، کودک خوردنی هایی مانند بیسکوییت را با دهان یا لثه می جود.

همچنین می تواند شیشه شیر را خودش نگه دارد. رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک در این سن به حدی است که می تواند از یک لیوان کوچک درحالی که کسی آن را برایش نگه داشته است، بنوشد.

نه ماهگی

کودک در این سن علاوه بر این که می تواند بیسکوییت خودش را بخورد، قادر است تکه های کوچک غذا نیز را با انگشتش بخورد.

دوازده ماهگی

رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک در این سن وارد فاز جدیدی می شود.

مثلا می تواند یک قاشق پر از غذا را تا سمت دهانش ببرد ولی هنوز نمی تواند آن را در دهان بگذارد و محتویات قاشق را می ریزد.

یا موقعی که والد می خواهد به تن کودک لباس بپوشاند، کودک دست ها و پاهایش را طوری حرکت می دهد که راحت لباس به تن وی پوشیده شود.

هجده ماهگی

در این سن وقتی کودک در پیرامون خودش شاهد حادثه ای می شود، گاهی اوقات نشان می دهد که نیاز دارد از آن حادثه دور شود.

از طرفی، می تواند غذاهای نیمه جامد مانند پوره ها را بجود.

دو سالگی

در این سن است که کودک قادر می شود مثانه خود را کنترل کند و از پوشک بتدریج بی نیاز می شود. می تواند یک لیوان را با دو دستش بگیرد. خوردنی و غیر خوردنی را می تواند از هم تشخیص دهد.

همچنین، موقع پایین کشیدن شلوار، می تواند به والد کمک کند. دانشتن رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک در این سن می تواند به والدین در چگونگی برنامه ریزی برای او کمک نماید.

سه سالگی

کودک در سه سالگی، می تواند دکمه های بزرگ را ببندد، کفش ها را جابجا کند و نیز، شیر آب را باز یا بسته نماید.

همچنین، مهارتهای فردی کودک در این سن در خصوص غذا خوردن هم تقریبا تکامل یافته تر می شود؛ به صورتی که موقع غذا خوردن با قاشق و چنگال، کم تر پیش می آید که غذا را بریزد.

چهار سالگی

در این سن، کودک تعداد قابل توجهی از موارد بهداشت فردی از قبیل پوشیدن جوراب، مسواک زدن دندان ها، شانه کردن موها و… را می تواند انجام دهد.

پنج سالگی

رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودک در این سن، به حدی رسیده است که خودش به خوبی قادر است بدون نظارت دیگران لباس هایش را بپوشد؛ غذا بخورد و پس از پایان کار توالت، خودش را تمیز کند.

کودک در این سن هنگام عبور از خیابان به دو طرف نگاه می کند و احتیاط دارد.

شش سالگی

در این سن، تمایل کودک به تلفن زدن به دیگران و صحبت با آن ها مشهود می شود.

از استنشاق رایحه های مختلف لذت می برد؛ و هنگام حمام کردن، میزان دمای آب را با شیر آب تنظیم می نماید.

کلام پایانی

در این مطلب، به روند رشد و توسعه ی مهارتهای فردی و اجتماعی کودک از سه ماهگی تا شش سالگی اشاره نمودیم. همچنین، دانستیم که این روند، فراز و نشیب هایی که دارد؛ اما در مجموع، رویکردی رو به جلو و درحال تکامل می باشد.

البته این روند در شش سالگی متوقف نمی شود و تا دوازده سالگی و حتی بالاتر هم ادامه دارد.

منابع

دسته‌بندی نشده

مهارتهای اجتماعی کودک

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *