درمان قوز قرنیه در جنوب کشور

مرکزقوزقرنیه ی جنوب کشور

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور

_

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور با استفاده از استاندارد ترین و به روز ترین تجهیزات و امکانات آماده ارائه خدمات به مراجعان محترم می باشد. قوز قرنیه یک وضعیت غیر التهابی قرنیه چشم است که ممکن است در افراد زیادی رخ دهد. بدیهی است که درمان به موقع و اصولی قوز قرنیه بسیار مهم است. درمان قوز قرنیه در یزد از جمله مراکز تخصصی و معدودی است که در سطح کشور آماده خدمت رسانی به مردم عزیز می باشد.

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ قوز قرنیه چیست؟

قوز قرنیه یا کراتوکونوس (به انگلیسی: Keratoconus) یک بیماری و یک پدیده غیر التهابی قرنیه چشم است. این بیماری معمولاً در سنین نوجوانی دیده می شود. در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می ‌کند. قرنیه به ‌طور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد. ولی در قوز قرنیه، قرنیه برآمده و مخروطی شکل می ‌شود و حالت کله قندی به خود می گیرد. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک ‌بینی، آستیگماتیسم نا منظم و در نتیجه قوز قرینه می شود. قوز قرنیه بیماری پیشرونده ای است که معمولاً در دوران بلوغ ظهور پیدا می‌ کند و تا دهه سوم و چهارم پیشرفت کرده بعداً متوقف می‌ شود. درمان قوز قرنیه در جنوب کشور از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

این بیماری ابتدا در یک چشم شروع می ‌شود ولی معمولاً بعد از مدتی چشم دیگر هم گرفتار خواهد شد. هر چند شدت آن در یک چشم با چشم دیگر متفاوت است. این تغییر بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تأثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می ‌شود. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد ولی در۹۰٪ موارد در هر دو چشم دیده می ‌شود.

شیوع بیماری

قوز قرنیه بیماری نسبتاً شایعی است که در تمام نژاد ها و در هر دو جنس دیده می ‌شود. سابقه خانوادگی در ۶ تا ۱۰ درصد مبتلایان وجود دارد. این تغییر بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تأثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می ‌شود. این موضوع اهمیت درمان قوز قرنیه در جنوب کشور را می رساند. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد ولی در ۹۰٪ موارد در هر دو چشم دیده می ‌شود. لذا درمان قوز قرنیه در جنوب کشور امری ضروری می باشد.

قوز قرنیه بیماری نسبتاً شایعی است که در تمام نژاد ها و در هر دو جنس دیده می‌ شود. سابقه خانوادگی در ۶ تا ۱۰ درصد مبتلایان وجود دارد.

تشخیص کراتوکونوس (قوز قرنیه) ممکن است به دلیل بروز و پیشرفت آهسته آن مشکل باشد. این بیماری ممکن است با نزدیک بینی و آستیگماتیسم همراه باشد در نتیجه ممکن است موجب عدم وضوح و تاری دید شود. بیمار همچنین ممکن است دچار هاله بینی و حساسیت به نور باشد. بیماران معمولاً در هر بار معاینه نسخه شان تغییر می‌ کند و بعد از مدتی ثابت باقی می ‌ماند.درمان قوز قرنیه در یزد

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ علت قوز قرینه

علت کراتوکونوس (قوز قرنیه) هنوز شناخته نشده‌ است. هرچند این بیماری ارثی نیست ولی ژنتیک، محیط و یا برخی بیماری ها احتمالاً در بروز آن موثرند. مالیدن محکم چشم گرچه علت قوز قرنیه نمی‌ باشد ولی در روند ایجاد آن بی تأثیر نیست، لذا به بیماران مبتلا به قوز قرنیه توصیه می‌ شود که از مالیدن چشم بپرهیزند.

درمان قوز قرنیه در یزد

در ابتدا سعی می ‌شود که با تجویز عینک بیماری را کنترل کرد، اما در صورتی که عینک برای بیمار رضایت بخش نباشد می ‌توان از لنز استفاده کرد.

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ انواع لنز

لنز نرم (soft lensene)

در انواع خفیف بیماری، عینک یا لنز نرم (Soft Contact Lenses) ممکن است کمک ‌کننده باشد ولی با پیشرفت بیماری و نازکتر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه این درمان‌ ها دیگر چندان کارساز نخواهد بود.

لنز هارد(RGP)

درمان بعدی بیماری استفاده از لنزهای سخت است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس (قوز قرنیه) دارند.

لنز اسکلرال

این لنزها دارای قابلیت نفوذپذیری اکسیژن بالا با این تفاوت که بزرگتر از لنزهای هارد هستند. تفاوت دیگر لنز اسکلرال با لنز هارد این است که تکیه گاه این لنزها سفیدی چشم است. این لنز ها توسط متخصصانی که در امر درمان قوز قرنیه در جنوب کشور مشارکت دارند، تجویز می شوند. همین موضوع باعث می ‌شود که بسیاری از مشکلات لنز هارد (بیرون افتادن لنز، سختی تحمل لنز، گرد و غبار رفتن در زیر لنز) را نداشته باشد. عمر این لنزها نیز از عمر لنزهای هیبریدی و هارد  بیشتر است.

لنز هیبریدی

لنزهای هیبردی برای آن دسته از بیمارانی که توانایی تحمل لنزهای هارد را ندارند مناسب است. لنزهای هیبردی از ترکیب دو لنز نرم (سافت) و هارد تشکیل شده‌است.

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ عمل‌های جراحی

درمان قوز قرنیه در یزد ؛ کراس لینکینگ (UVX)

در ابتدا باید گفت که این روش صرفاً «درمان» نیست بلکه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کاربرد دارد

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ عمل کراس لینکینگ

بهترین داوطلبان این روش عبارتند از: بیمارانی که به تازگی برای آن‌ها تشخیص کراتوکونوس داده شده، افراد جوان و میانسالی که بیماری آن‌ها پیشرونده است، کسانیکه دچار هیدروپس یا اسکار سفید بروی قرنیه نشده‌ا ند و همچنین کسانی که لنز تماسی روی چشمشان خوب فیت نمی ‌شود.

پیوند قرنیه

این روش با توجه به نظر دکتر انجام می‌ گیرد، و معمولاً اگر بیمار از هیچ‌ کدام از روش‌های دیگر نتیجه ای نگیرد توصیه می‌ شود و بیشتر مناسب افرادی است که قرنیه آنها دچار کدورت شده ‌است. البته باید توجه کرد که چون عمل پیوند قرنیه یک عمل تهاجمی است نتیجه آن قابل پیش‌بینی نیست! یعنی ممکن است بیمار نتیجه دلخواه را بگیرد یا نگیرد.

درمان قوز قرنیه در جنوب کشور ؛ اسکلرا چیست و لنز اسکلرا چه کاربردی دارد؟

اسکلرا قسمتی از چشم است که با نام سفیدی چشم نیز شناخته می شود، سفیدی چشم دیواره حمایت کننده کره چشم را تشکیل می دهد و تا قسمت شفاف قرنیه ادامه می یابد.  لنز اسکلرال که به آن لنز تماسی اسکلرال نیز می گویند، لنز تماسی بزرگی است که بر روی صلبیه قرار می گیرد. لنزهای اسکلرال برای درمان انواع بیماری های چشمی مربوط به سطح قرنیه استفاده می شود .

انواع لنزهای اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال به طور محسوسی بزرگتر از لنزهای تماسی سخت (GP) هستند و قطری برابر یا بزرگتر از لنزهای تماسی نرم دارند. قطر کوچکترین اسکلرال ها تقریباً 14.5 میلی متر است و بزرگترین آن ها می توانند تا 24 میلی متر باشند.

کدام لنز ها بهتر هستند؟

قطر متوسط ​​قرنیه انسان تقریباً 11.8 میلی متر است، بنابراین حتی کوچکترین لنزهای تماسی اسکلرال برای پوشاندن کل سطح قرنیه طراحی شده است.

در مقایسه، بیشتر لنزهای تماسی سخت 9.0 تا 9.5 میلی متر قطر دارند و فقط 75 تا 80 درصد قرنیه را پوشش می دهند.

بسیاری از متخصصان بینایی و چشم پزشکان، لنزهای تماسی اسکلرال را برای انواع مشکلات چشم ها، از جمله چشم های دارای قوز قرنیه توصیه می کنند.

در موارد کراتوکونوس اولیه، ممکن است از لنز GP استاندارد استفاده شود. با این حال، اگر لنز به درستی روی چشم متمرکز نشود یا با چشمک زدن بیش از حد حرکت کند و باعث ناراحتی شود. این امر در روند درمان قوز قرنیه در جنوب کشور بررسی می شود. تغییر لنز تماسی اسکلرا با قطر بزرگ می تواند مشکل را برطرف کند.

از آنجا که لنزهای اسکلرال به گونه ای طراحی شده اند که سطح قرنیه را طاق کرده و روی سطح حساس به صلبیه قرار می گیرند، این لنزها اغلب برای فرد مبتلا به قوز قرنیه راحت تر می باشند.

همچنین، لنز های اسکلرال طوری طراحی شده اند که در حین چشمک زدن حرکتی ندارند، در مقایسه با لنزهای قابل نفوذ گاز قرنیه، آن ها را روی چشم پایدارتر هستند.

علاوه بر قوز قرنیه، در روند درمان قوز قرنیه در جنوب کشور، از لنزهای تماسی اسکلرال می توان برای چشمهایی که تحت پیوند قرنیه قرار گرفته اند، و همچنین برای افرادی که خشکی چشم شدید ناشی از بیماری هایی مانند سندرم شوگرن، بیماری پیوند در مقابل میزبان (GVHD) و سندرم استیونز-جانسون ، استفاده کرد.

منابع

  1. mayoclinic

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات پزشکی یزد، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

https://raihanmed.ir/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%a2%d9%86%d8%9b-%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%b2%d8%b4/

بینایی سنجی جنوب کشوربینایی سنجی یزدچشم پزشکی جنوب کشورلنزاسکلرال جنوب کشورلنزاسکلرال یزدمرکزقوزقرنیه جنوب کشورمرکزقوزقرنیه دریزدمعاینه چشم جنوب کشورمعاینه چشم یزد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *