گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI)

گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI)

ضربه مغزی

هر ساله ، تقریباً 1.7 میلیون مورد آسیب مغزی یا به اختصار  (TBI) در سراسر ایالات متحده اتفاق می افتد. تقریباً 5.3 میلیون نفر نیز با معلولیت های طولانی مدت ناشی از آسیب های مغزی ضربه ای زندگی می کنند. اگر شخصی که  از نزدیکان شما آسیب مغزی را تجربه کرده باشد ، ممکن است ناامید باشید که هر کاری از دستتان برمی آید انجام دهید تا به او کمک کنید تا بهبود یابد و زندگی خود را به جلو ادامه دهد. یکی از بهترین گزینه های درمانی که ممکن است بخواهید برای افراد دچار ضربه مغزی در نظر گرفت گفتاردرمانی است. گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI) بسیار موثر است.

علائم و اختلالاتی افرادی که دچار ضربه مغزی شده اند:

  • اختلالات ارتباطی:

ارتباطات اجتماعی ممکن است پس از تجربه TBI برای برخی از افراد به یک مبارزه تبدیل شود. آنها ممکن است در موقعیت صحیح زندگی در موقعیت های اجتماعی دچار مشکل شوند (به عنوان مثال ممکن است خارج از نوبت صحبت کنند یا بدون اینکه متوجه شوند حرفشان را قطع می کنند). آنها همچنین ممکن است با اشکال ارتباط غیر کلامی (شانه بالا انداختن ، تماس چشمی ، حالت چهره و غیره) دست و پنجه نرم کنند.

  • اختلالات گفتاری:

یکی از رایج ترین موضوعات مربوط به گفتار در ارتباط با TBI ، دشواری در گفتار است. این افراد ممکن است به دلیل ضعف در عضلات خاصی در تلفظ کلمات مشکل داشته باشد. همچنین ممکن است در کنترل عضلات مشکل داشته باشند. این علامت اختلالی به نام آپراکسی شناخته می شود، که ممکن است با ضربه مغزی همراه باشند. اختلال در درک گفتار و زبان ممکن است برای افراد دچار اسیب های مغزی  مسئله ساز باشد که در درک صحبت دیگران با مشکل روبه رو می شوند. از اختلالات دیگر مشکل در پیدا کردن کلمات است.

اختلال بلع در بین افراد مبتلا به TBI نیز معمول است. این مشکل که به دیسفاژی معروف است ، می تواند توانایی آنها در خوردن و آشامیدن به تنهایی را تحت تأثیر قرار دهد.

  • اختلالات ذهنی و شناختی:

مشکلاتی نظیر اختلال در حافظه، توجه و تمرکز در این بیماران دیده می شود.

برای بهبودی و برطرف کردن این اختلالات، مداخلات گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI) بسیار موثر است.

مداخلات گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI)

گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI) توانایی گفتاری را در این افراد بهبود می بخشد اگر افراد بعد از تجربه TBI در صحبت کردن مشکل دارند ، گفتاردرمانی می تواند یک نجات دهنده زندگی باشد. گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI) در زمینه های زیر می تواند به آنها کمک کند:

بهبود تلفظ

گفتاردرمانی همچنین می تواند در تلفظ کمک کند. تلفظ برخی از کلمات یا ایجاد برخی صداها ممکن است پس از TBI دشوار شود. یک درمانگر تلاش خواهد کرد تا با تمرینات خاص و ابزارهای خاص این مسائل را برطرف کند.

بهبود حافظه

کار با گفتاردرمانگر همچنین می تواند به مبتلایان به TBI در بهبود حافظه و توانایی های شناختی کمک کند. وقتی حافظه و شناخت بهبود می یابند ، برقراری ارتباط و اطمینان از استفاده صحیح از اصطلاحات برای آنها آسان تر می شود.

تقویت زبان اجتماعی

گفتاردرمانگر همچنین می تواند در زمینه مسائل اجتماعی کمک کند.که  این ها شامل مواردی مانند زبان بدن و سایر نشانه های ارتباط غیر کلامی مانند تماس چشمی است.

 

آنچه در طول یک جلسه گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI) اتفاق می افتد :

هر برنامه گفتاردرمانی متفاوت است و روشهای درمانی خاصی که افراد مختلف دریافت می کنند بسته به شدت مسائل و علائم خاصی که تجربه می کند متفاوت خواهد بود. همانطور که گفته شد ، برخی از روش های درمانی نقاط اشتراک در سراسر مراحل قابل انجام وجود دارد. در زیر توضیح داده شده است که فرد چه چیزهایی را در هنگام شروع شرکت در گفتاردرمانی انتظار داشته باشد:

ارزیابی اولیه

اولین مرحله هنگام کار با گفتاردرمانگر انجام ارزیابی اولیه است. در طول این ارزیابی ، درمانگر شدت علائم مورد علاقه فرد را تعیین می کند و تلاش می کند تا یک برنامه عملیاتی را تنظیم کند.

مراحل اولیه بازیابی

در مرحله بعدی ،گفتاردرمانگران برنامه عملیاتی را شروع می کنند. آنها برای اطمینان از پیشرفت مستمر ، به خود فرد (و احتمالاً اطرافیانش )برای جلسات منظم ، تمرینات کامل و انجام تکالیف در خارج از آن جلسات نیاز دارند.

آموزش استقلال

هدف این است که فرد مبتلا را به جایی برسد که بتواند کارهای زیادی برای خودش انجام دهد. گفتاردرمانگر با آنها همکاری خواهد کرد تا استقلال بیشتری پیدا کنند و کارهای روزمره و گفتگوها را به راحتی انجام دهند.

کلمات کلیدی: گفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI)

منابع:

https://greatspeech.com/the-important-role-of-tbi-speech-therapy-in-treating-concussions/

دسته‌بندی نشده

ارتوپد فنیارتوپدفنی در غرب تهرانتهرانجنوب تهرانشرق تهرانشمال تهرانفیزیوتراپیکاردرمانیگفتاردرمانیگفتاردرمانی در ضربه مغزی (TBI)مرکز تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *