کیفیت زندگی چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

کیفیت زندگی

کیفیت زندگی


کیفیت زندگی (QOL) در دهه های اخیر به یکی از موضوعات جذاب تبدیل شده است که توجه علاقه مندان و محققان زیادی را به خود جلب می کند. اما در حقیقت کیفیت زندگی چیست؟ آیا با نگاه ما تعریف می شود؟ یا به معنای سطح مالی است؟ چیزی در طبیعت ماست یا تحت تاثیر تربیت است؟ در حقیقت، مردم آن را با تمام موارد بالا و همچنین موارد دیگری تعریف می کنند.

کیفیت زندگی چگونه تعریف می شود؟

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت تنها به‌ معنای عدم وجود بیماری یا ناتوانی نیست. بلکه یک وضعیت تندرستی کامل از نظر جسمی، روحی، روانی و اجتماعی می باشد‌. تعریف کیفیت زندگی (QoL) اما پیچیده تر است. طبق تعریف همین سازمان، کیفیت زندگی به عنوان درک افراد از موقعیت خود در زندگی در متن فرهنگ و سیستم های ارزشی که در آن زندگی می کنند و در رابطه با اهداف، انتظارات، استانداردها و نگرانی های خود آنها تعریف می شود.

کیفیت زندگی احساس و درک فرد از خوب زیستن است. این احساس از رضایت در جنبه هایی از زندگی که برای فرد معنی دار می باشند، منشا می گیرد. از جمله این جنبه ها می توان موارد زیر را مثال زد:

  • داشتن اعتماد به نفس
  • توانایی سازگاری با محیط
  • برقراری روابط اجتماعی سالم و مشارکت اجتماعی سالم
  • شاغل بودن و کسب درآمد
  • احساس شادی و آرامش
  • لذت بردن از اوقات فراغت

حوادث، بیماری ها و شرایط مختلف ممکن است بخشی از توانایی های فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت ها فرد را با چالش های متعددی رو به رو می سازد. یکی از مهمترین چالش ها می تواند چالش های درمانی باشد که فرد را به کلینیک های توانبخشی می کشاند. یکی از مهمترین جنبه های درمان فرد که ممکن است در بسیاری از مراکز توانبخشی روی آن تاکید نشود، کیفیت زندگی می باشد‌.

کیفیت زندگی یک شاخص بسیار مهم و کارآمد برای ارزیابی اثرات مداخلات توانبخشی می باشد. نتیجه این امر استقلال، افزایش رضایتمندی از روند زندگی و مشارکت اجتماعی است.

کیفیت زندگی‌ چگونه ارزیابی می شود؟

کیفیت زندگی احساس رضایت کلی از زندگی است، که از طریق ارزیابی زندگی فردی که از نظر ذهنی هوشیار است، تعیین می شود. این ارزیابی ذهنی است و تمام حوزه های زندگی را شامل می شود. بهترین روش برای ارزیابی این است که در مورد آنچه برای کیفیت زندگی افراد مهم است سوال شود. همچنین از آنها بخواهیم که خود این کیفیت را چگونه ارزیابی می کنند. جنبه های مختلف کیفیت زندگی برای افراد مختلف به یک اندازه‌ مهم نیستند و در شرایط مختلف فرق می کنند. این یک روش کیفی برای ارزیابی می باشد. برای آزمایشات و ارزیابی های بالینی به پرسشنامه نیاز است. منتهی روش های کیفی ترجیح داده می شوند.

ارزیابی از طریق پرسشنامه، یک ارزیابی جهانی و تک بعدی شخصی است که تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی می باشد. بنابراین، شامل طیف وسیعی از تجربیات، حالات، ادراکات و حوزه های تفکر فرد در مورد زندگی خود و جامعه است. هر دو ارزیابی کمی و کیفی می تواند شامل ابعاد فرهنگی، جسمی، روانی، بین فردی، معنوی، مالی، سیاسی، زمانی و فلسفی باشد.

ما برای چه زندگی می کنیم؟ چگونه می توانیم زندگی شادی داشته باشیم؟؟

این سوال جذابی است و به همان اندازه جواب دادنش سخت. ما زندگی می کنیم زیرا یک روز در اوایل کودکی متوجه شدیم که زنده هستیم و از قبل دلایل زیادی برای ادامه زندگی به ما داده شده است. این بیانگر این واقعیت است که چیزهای زیادی در مورد زندگی وجود دارد که به ما لذت و احساس خوشبختی می دهند. حتی اگر گاهی اوقات غمگین باشیم و یا گاهی بیمار: ما به خاطر چیزهای شاد زندگی می کنیم.

ما زندگی می کنیم زیرا افرادی هستند که ما را دوست دارند و افرادی نیز هستند که ما دوستشان داریم و این در کیفیت زندگی ما تاثیر گذار است. ما زندگی می کنیم زیرا می خواهیم چیزهایی را پیدا کنیم، یاد بگیریم و قادر به انجام کارهایی باشیم که دوست داریم انجام دهیم. ما زندگی می کنیم زیرا دیگران ما را می خواهند و ما نیز می خواهیم آنها در کنار ما زندگی کنند.کیفیت زندگی

ما زندگی می کنیم زیرا امید داریم و می خواهیم ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. ما میخواهیم زندگی کنیم چرا که می دانیم زندگی در بهترین حالت ممکن بسیار خوب خواهد بود و این دلیل بزرگی برای زندگی کردن است. در ادامه راه هایی برای افزایش کیفیت زندگی و در نتیجه داشتن یک زندگی شاد تر را بیان می کنیم.

برای افزایش کیفیت زتدگی خود می توانید با مشاوران ما ازطریق شماره تماس سایت در ارتباط باشید.

6 استراتژی مهم برای افزایش کیفیت زندگی و داشتن یک زندگی شاد

روش های متعددی برای افزایش رضایتمندی از زندگی و شاد زیستن وجود دارند. ما می خواهیم 6 استراتژی کاربردی و مفید و در عین حال ساده را به شما معرفی کنیم. این استراتژی ها بدون توجه به وضعیت سلامتی، مالی و… به شما کمک خواهند کرد:

خوش بینی را در خود پرورش دهید

مثبت بودن شاید به عنوان ساده لوحی یا یک رفتار غیر حرفه ای تلقی شود. اما در واقع، خوش بینی عملکرد شغلی، خلاقیت، توانایی تحمل فشار روانی و عزت نفس را افزایش می دهد. می توان از خوش بینی در نحوه حرف زدن با خودتان در برابر مشکلات، توضیح وقایع گذشته و تفکر درباره آینده استفاده کنید. در تلاش برای داشتن زندگی خوب، انتظارات مثبت می توانند انگیزه بخش باشد. پرورش توانایی خوش بینی برای سلامتی و موفقیت شما مفید است.

در زمان حال زندگی کنید؛ یک استراتژی مهم برای افزایش کیفیت زندگی

یک نفس عمیق بکش. شما اینجایید و اکنون وقت موفقیت و پیشرفت شماست. نشخوار های ذهنی تان را در مورد گذشته و نگرانی در مورد آینده را برای یک لحظه متوقف کنید. به صداهای موجود در سرتان بگویید که سکوت کنند. همین لحظه از توانایی های خود برای شروع یک تجربه جدید استفاده کرده و سعی کنید، لذت ببرید. اگر در حال شستن ظرف هستید، فقط ظرف ها را بشویید. اگر با بچه های خود بازی می کنید، فقط با بچه های خود بازی کنید. سخت تر از چیزی است که به نظر می رسد، اما ارزش تمرین هر روز را دارد. زندگی کردن در لحظه یکی از بهترین روش های بهبود کیفیت زندگی می باشد.

با خودتان رو راست باشید

بفهمید که چه چیزی واقعا برای شما مهم است. اگر در این زمینه روشنگری کرده و با خودتان رو راست باشید، یک حس آزادی باورنکردنی به شما دست خواهد یافت. شما دیگر در یک دنیای مقایسه ای خود را محدود نمی کنید. بهترین رقیب در مسابقه زندگی خودتان هستید. سعی کنید بهترین خودتان باشید. ویژگی هایتان را بشناسید و اهدافتان را مشخص کنید و بدون توجه به اما ها و اگر ها فقط تلاش کنید. به این نکته توجه کنید که هیچ چیز از ابتدا کامل نمی باشد و در طول زمان تکامل می یابد. گاهی اوقات فقط باید صبر کرد و منتظر نتیجه شد. هدف این است که به کار خود ایمان داشته باشید.

از خودتان مایه بگذارید کیفیت زندگی

در کار های داوطلبانه شرکت کنید، بدون چشم داشت مهربانی کنید، برای دیگران وقت بگذارید، کنار خانواده خود باشید و همراهیشان کنید، سعی کنید هرچقدر هم کوچک اما دنیا را تغییر دهید. یک میلیون راه وجود دارد که می توانید از خودتان در راه های درست استفاده کنید. چه کوچک چه بزرگ، هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید. این یکی از مثبت ترین معادلات در جهان است: شما هنگامی که وقت یا منابع خود را می دهید، که کیفیت زندگی کسی را بهبود بخیشد، باعث می شود شما احساس ارزشمندی کنید، که به نوبه خود کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. در نتجیه حال همه ما بهتر می شود. این یک شعبده بازي جذاب است.

در ارتباط باشید

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم. ما خواهان ارتباط با دیگران، جوامع خود و دنیای پیرامونمان هستیم. به خانواده، همسر، دوستان، همکاران و همسایگان خود توجه ویژه داشته باشید. ارتباط خود را با یک قدرت بالاتر کشف و تقویت کنید. به اندازه کافی پذیرای دیگران باشید تا بتوانید در تعطیلات خود یک دوست جدید پیدا کنید، یا از سخنان شوخ طبعانه با همسفر خود در اتوبوس، لذت ببرید. کنجکاوی و مهربانی واقعی راهی شگفت انگیز برای تقویت ارتباطات جدید و قدیمی است.

خودتان را دوست داشته باشید تا کیفیت زندگی تان بهبود یابد

بدن شما وسیله ای است که شما را در طول زندگیتان به جلو می برد. با احترام با خود رفتار کرده و از خود مراقبت کنید. بدین شکل ثابت کنید بدن خود را دوست دارید. سعی کنید با میوه های تازه، سبزیجات، غلات و پروتئین های بدون چربی به بدنتان انرژی دهید. سیگار نکشید، سو مصرف الکل نداشته باشید. با ورزش انعطاف پذیری خود را حفظ کنید، از پوستتان در برابر آفتاب محافظت کنید و به ذهنتان ورزش دهید. خوب بخوابید. خودتان را زیاد نقد نکنید و در عوض ستایش کنید. این یک راه خوب برای افزایش کیفیت زندگی می باشد.

پروسه‌ی توانبخشی من چه زمانی تمام می شود؟

برخی از افراد فکر می کنند تواتبخشی یعنی مانند  روز اول شدن یا از بین رفتن کامل علائم. اما حقیقت آن است توانبخشی از آنچه که دارید و برای شما باقی مانده است در جهتی استفاده می کند که زندگی راحت تری داشته باشید. توانبخشی معجزه نیست، این بدن شماست که تصمیم می گیرد تا کجا پیشرفت کند و کجا متوقف شود. گاهی توانبخشی فقط می تواند از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند یا روند بدتر شدن را کند کند‌. گاهی نیز سعی می کند بیشتر روی محیط سرمایه گذاری کرده و با انجام تطابقات محیطی به شما کمک کند.

هدف مداخلات کاردرمانی افزایش کیفیت زندگی از طریق افزایش استقلال و مشارکت اجتماعی می باشد. این بدین معناست که شما شاید نتوانید دیگر راه بروید ولی می توانید تحرک خود را با وسایل کمکی حفظ کنید. بنابراین کارآمدی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده اید. هزاران مثال دیگر می توان بیان کرد که با وجود محدودیت می توان بهترین خود بود. یک جمله معروف وجود دارد که می گوید محدودیت محرومیت نیست. شما با اینکه ممکن است از نظر جسمی یا روانی محدود باشید، اما چیزی جلودار شما نیست و تا بی نهایت می توانید پیشرفت کنید. در واقع هر وقت احساس کردید که از کیفیت زندگی خود راضی هستید، روند توانبخشی شما به اتمام رسیده است.

برای افزایش کیفیت زتدگی خود می توانید با مشاوران ما ازطریق شماره تماس سایت در ارتباط باشید.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

منابع

https://www.who.int/toolkits/whoqol

https://www.britannica.com/topic/quality-of-life

https://stratejoy.com/8-strategies-to-improve-your-quality-of-life/

دسته‌بندی نشده

استراتژی های افزایش کیفیت زندگیتوانبخشی در بهبود کیفیت زندگیچرا کیفیت زندگی مهم است؟چگونه از زندگی خود راضی باشیم؟ راه های رضایتمندی از زندگیچگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟چگونه کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم؟چه زمانی پروسه توانبخشی تمام می شود؟راه های افزایش کیفیت زندگیکاردرمانی و کیفیت زندگیکیفیت زندگی چیست؟کیفیت زندگی در ایرانکیفیت زندگی در سطح جهانیمعلولیت و کیفیت زندگینقش کاردرمانی در بهبود کیفیت زندگی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *