کاردرمانی کودکان اتیسم مسئله ای حیاتی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. کودکان مبتلا به اتیسم فاقد توانایی فیلتر کردن اطلاعات بی ربط هستند. این امر می تواند باعث به هم ریختگی های متعددی شود. زیرا به طور همزمان در هر لحظه انواع مختلفی از محرک های محیطی را دریافت کرده و توانایی مدیریت کردن آن ها را ندارند. از این رو کاردرمانگران یک رویکرد جامع در برنامه های درمانی خود به کار می گیرند. آن ها توانایی ها و نیازهای جسمی، اجتماعی، عاطفی، حسی و شناختی کودک را به طور همزمان مد نظر قرار می دهند. کاردرمانگر کودک اتیسم، همواره در جهت ایجاد و بهبود مهارت های فردی و اجتماعی او تلاش می کند.
هدف از کاردرمانی کودکان اتیسم چیست؟
کاردرمانگران در جهت ارتقا، حفظ و توسعه مهارت های مورد نیاز کودکان تلاش می کنند. به دنبال آن داشتن مشارکت فعال در زندگی سبب تقویت موارد زیر می شود:
- توانایی یادگیری
- اعتماد به نفس
- باور به خود
- سطح شناخت، از جمله اهداف کاردرمانی کودکان اتیسم
- هماهنگی رفتاری
- استقلال فردی
- تعامل اجتماعی
برای یک کودک اتیسم، اغلب تمرکز کاردرمانی بر ایجاد مهارت های نوشتاری، حرکات ظریف و مهارت های زندگی روزمره است. با این حال، همانطور که میدانیم کودکان اتیسم اغلب از به هم ریختگی حسی رنج می برند. به این معنا که محرک های حسی را بیش از حد، یا کمتر از حد احساس می کنند. بنابراین مهمترین قسمت کاردرمانی کودکان اتیسم ارزیابی و توجه به اختلالات پردازش حسی کودک است. این موضوع به یادگیری هر مسئله دیگری اولویت دارد. همچنین به کودکان کمک می کند تا آرام شوند و تمرکزشان بالا برود.
هدف از مداخلات یکپارچگی حسی، بهبود توانایی مغز در پردازش اطلاعات حسی است. برای این كودكان اغلب توسط كاردرمانگر یک رژیم حسی و تغییر سبک زندگی تجویز می شود. به دنبال آن عملکرد کودک در فعالیت های روزمره اش هم بهبود میابد.
برنامه یکپارچه سازی حسی برای کودکان اتیسم
کاردرمانگران معمولاً یک مدار حسی را برای شروع روز کودک توصیه می کنند. کاردرمانی کودکان اتیسم با یک برنامه از فعالیت های حسی-حرکتی به آن ها کمک می کند تا آماده یادگیری شوند. مدار حسی شامل یک سری فعالیت هایی هستند که به طور خاص برای فعال کردن تمام حواس طراحی شده اند. این فعالیت ها راهی عالی برای تأمین یا تخلیه انرژی کودکان در طول روز هستند. مدار حسی کاردرمانی کودکان اتیسم در هر جلسه به ترتیب شامل موارد زیر است:
- فعالیت های هشیار کننده. به عنوان مثال چرخش، تمرینات جهشی روی جیم بال و پریدن روی ترامپولین. این فعالیت ها به جهت تحریک سیستم عصبی مرکزی بدن و کمک به یادگیری نقش دارند.
- فعالیت های سازمان دهنده. به عنوان مثال ایستادن روی تعادل روی تخته تعادل، غلت زدن و پرتاب و گرفتن توپ ها. این فعالیت ها با درگیری همزمان مغز و بدن، این دو را ملزم به همکاری می کند.
- فعالیت های آرام سازی. بخش آخر برنامه مدار حسی کاردرمانی کودکان اتیسم شامل فعالیت عضلات و دریافت فشار عمقی می باشد. تمریناتی مانند فشار دادن دیوار با دست ها، انداختن وزن بدن بر اندام ها و استفاده از وزنه. این تمرینات برای آگاهی کودک از موقعیت بدن خود در فضا و افزایش توانایی تنظیم حس های دریافتی موثر است.
ثابت شده که مداخلات کاردرمانی در بهبود ارتباطات، تعاملات و مهارت های حرکتی پیچیده ترین کودکان موثر بوده است. سطح اضطراب کودکان تحت مداخله کاهش یافته و فرصت های رشدی جدیدی برایشان مهیا می شود.