کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری

کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری به کودکان کمک می کند تا میزان استقلال، اعتماد بنفس و کیفیت زندگی اجتماعی خود را ارتقا دهند. ناتوانی یادگیری را می توان به عنوان شکافی بین سطح پیشرفت مورد انتظار و آنچه واقعاً به دست آمده توصیف کرد. برخلاف تصور عموم، اختلالات یادگیری می تواند بر افراد دارای هوش متوسط ​​یا بالاتر از متوسط ​​تأثیر بگذارد. کودک دلبندتان ممکن است به دلایل مختلف دچار اختلال یادگیری شود. لذا این می تواند بر توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا تکمیل مسائل ریاضی او تأثیر بگذارد. اگر کودک شما دارای اختلال یادگیری است یا با هم کلاسی های خود با چالش هایی روبرو است، یک کاردرمانگر می تواند پشتوانه ارزشمندی باشد. کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری بهترین گزینه جهت بهبود مشکلات حال حاضر کودکتان است.

نقش کاردرمانی در انواع اختلال یادگیری

کاردرمانگران به کودکان کمک می کنند تا استقلال خود را به دست آورند. و مهارت های جدیدی را برای مشارکت در فعالیت های روزمره مانند مراقبت از خود، بازی و یادگیری توسعه دهند. وقتی تشخیص داده شود که کودک عزیزتان دچار اختلال یادگیری است، درمانگر متداوم با او همکاری می کند. برای ارتباط با کاردرمانگر متخصص در این زمینه و مشاوره آنلاین جهت کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری با ما تماس بگیرید.

درمانگر حرفه ای بر روی مشکلات حرکتی زیربنایی، چالش های توجه یا نقص های ادراکی بینایی کار می کند که علت ایجاد مشکلات تحصیلی برای کودک هستند. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز ممکن است برای سازماندهی کارهای خود یا ترتیب دادن اقدامات لازم برای تکمیل فعالیت های روزانه خود دچار مشکل شوند. یک کاردرمانگر می تواند به ایجاد روال های مؤثر و تجزیه اطلاعات به مراحل مورد نیاز کودک کمک می کند. مهم است بدانید که کاردرمانگران ابتدا کودک را از لحاظ نوع اختلال شناختی ارزیابی می کنند و سپس اهداف درمانی را می چینند. ارزیابی روانشناختی می تواند اطلاعات خاصی در مورد نقاط قوت و ضعف کودک ارائه دهد. که می تواند برای تعیین اهداف درمان و توصیه های کاردرمانگر مورد استفاده قرار گیرد. کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری از لحاظ توجه همه جانبه به مشکلات فرزندتان راه حل بسیار مناسبی خواهد بود.

برخی برنامه هایی که کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری استفاده می کند.

کاردرمانگران متخصص در زمینه اختلالات یادگیری هر دو نقش بالینی و مشاوره ای را دارند. آنان در ارزیابی و درمان افراد دارای نیازهای ویژه یادگیری نقش اساسی دارند.

  • Printing

مشکلات در رابطه با printing بسیار شایع است. برخی از برنامه های printing تأیید شده مثل ابزارهای چندحسی، ابزارهای رشدی مناسب و … یادگیری کودکان را مؤثرتر می کند. این امر کودکان را تشویق می کند تا به شکل فعال با مطالبی که همه سبک های یادگیری را در بر می گیرد مشارکت کنند. Handwriting Without Tears یک برنامه عالی و کودک محور است که کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری درصورت لزوم از آن استفاده می کند.

  • توجه و خودتنظیمی

مشکلات این زمینه ممکن است از طریق برنامه هایی که از رویکرد رفتاری-شناختی برای آموزش خودتنظیمی و طبقه بندی سطح هوشیاری کودک استفاده می کنند، برطرف شود. کودکان روش هایی را برای آرام کردن بدن خود در حالت تحریک بالا یاد می گیرند. یا هنگامی که در حالت تحریک کم قرار دارند بدن خود را تحریک می کنند. اهداف اغلب شامل این است که چگونه بدن خود را “درست” نگه دارند تا بتوانند در هنگام یادگیری تمرکز کنند.

  • همکاری کودک محور

کاردرمانگران همکاری با معلمان و والدین را برای حمایت از تک تک کودکان تشویق می کنند. این به ارائه هرگونه امکانات مناسب و تدوین استراتژی های مؤثر برای بهبود مشارکت کودک در محیط کلاسی کمک می کند. به عنوان مثال کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری ممکن است استراحت حرکتی را در طول روز کودک توصیه کند. تا به کودک اجازه دهد تمرکز بیشتری داشته باشد و در درس های چالش برانگیز نیز شرکت کند.

چگونه کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری به کودکان کمک می کند؟

یک کودک با تشخیص ناتوانی یادگیری می تواند با متخصص کاردرمانی کار کند. درمانگر مشکلات ذاتی ایجاد کننده مانند مسائل ادراک بینایی، مشکلات توجه یا نقایص مهارت های حرکتی را بررسی می کند. هدف کاردرمانگر مشارکت کودک در محیط خانه و مدرسه است. برخی از استراتژی های آشنا که کاردرمانگر برای کار با کودک استفاده می کند را در زیر آورده ایم. شما عزیزان می توانید در صورت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات کاردرمانی با کلینیک تماس بگیرید. تا شما را برای کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری به صورت آنلاین به متخصص مربوطه ارجاع دهند.

 

  • همکاری با معلمان و والدین/اعضای خانواده برای حمایت بهتر از کودک. کاردرمانگر تغییرات مناسب را در محیط فیزیکی (به طور مثال در اتاق کودک) ایجاد می کند. این ممکن است مشارکت کودک را بهتر ارتقا دهد. این کار را می توان با اصلاح محیط به عنوان مثال افزودن وسایلی که ممکن است به کودک کمک کند اجرا کرد. به علاوه می توان با چگونگی ساختاربندی کارهای روزمره کودک هم این کا را انجام داد. برای نمونه اگر کودک در طول روز استراحت های کوچک و منظمی داشته باشد، ممکن است تعامل خود را بهبود بخشد.
  • در کاردرمانی در درمان اختلال یادگیری درمان های رفتاری شناختی برای آموزش خودتنظیمی به کودک جهت کمک به توجه و هوشیاری انجام می شود.
  • ارزیابی حسی و ابزارهایی که به بهبود مهارت های دست خط کمک می کند. کاردرمانگرها اغلب از ابزارهای مناسب برای رشد کودک و طیف وسیعی از روش های یادگیری استفاده می کنند.
  • کاردرمانگرها اغلب وظایف را ساده تر می کنند تا مدیریت آن ها را برای کودک آسان تر کنند.
  • توسعه استراتژی های بهبود مدیریت زمان.

اگر بدنبال مشاوره و ویزیت آنلاین کودک دلبندتان جهت ارزیابی، تعیین اهداف درمانی و رسیدن به بهبودی او هستید با ما تماس بگیرید.

درمانگر: خانم پریسا حیدری جولا

منابع:

  1. youthlivingskill

 

 

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *