ویلچر برقی

ویلچر برقی نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ناتوان و افراد در حال بهبودی ایفا می کند. تهیه و انتخاب یک ویلچر برقی مناسب برای فرد یک امر بسیار مهم است. فرد دارای ناتوانی برای انجام فعالیت های روزمره زندگی، جابجا شدن در محیط ها و مشارکت اجتماعی نیازمند ویلچر برقی مناسب می باشد. شاید در نگاه اول انتخاب ویلچر برقی مناسب بسیار ساده به نظر برسد، اما در واقعیت کار پیچیده است که انتخاب صحیح آن به فرد کمک فراوانی می‌کند.

 ویلچر برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع ویلچر یکی از انواع ویلچر ها می باشد. معمولا ویلچر ها به دو دسته ویلچر دستی و ویلچر برقی تقسیم می شوند. برای ویلچر دستی فرد باید قدرت عضلانی و تحمل عضلانی مناسبی برای راندن و هدایت ویژه دستی در جهات مختلف داشته باشد. ویلچر برقی به زحمت و نیروی بسیار کمتری نیاز دارد.

برای کسانی که در قسمت اندام فوقانی ضعف دارند و حتی برای کسانی که مشکلی در اندام فوقانی ندارند، ویلچر برقی گزینه ای مناسب میباشد؛ زیرا استفاده از آن بسیار راحت تر می باشد و خستگی و فرسایش کمتری در فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر آن ویلچر برقی امکانات بیشتری چون موارد زیر را دارد:

  • امکان داشتن پشتی تاشو و قابل تنظیم
  • جای دستها
  • بالشها
  • ترمز
  • باتری
  • جای پا
  • داشتن چرخ های بیشتر در صورت لزوم
  • تکیه گاه برای گردن و…
برای مشاوره و خرید ویلچر مناسب، با ما تماس بگیرید.

برای مشاوره و خرید ویلچر مناسب، با ما تماس بگیرید.

افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، ممکن است اگر به صورت طولانی مدت در یک وضعیت قرار بگیرند دچار زخم بستر شوند. پس به حل این مشکل نیز در ویچر برقی فکر شده است. ویلچر برقی برای حرکت خود به باتری نیازمند است. متناسب با ظرفیت و ویژگیهای ویلچر برقی، باتری هایی به میزان آمپر متفاوت نیز برای آن استفاده می‌شود. معمولاً ظرفیت این باتری‌ها ۲۲، ۲۴ و ۲۷ می‌باشد.

 انواع ویلچر های برقی:

این نوع ویلچر انواع مختلفی دارد که بر اساس نیازهای فرد و نوع ناتوانی فرد می تواند متفاوت باشد. محدوده وسیعی از انواع ویلچر برقی وجود دارد از جمله:

  • ویلچر عادی
  • ویلچر ایستا
  • ویلچر تاشو
  • ویژه برقی حمامی و…

ابتدا باید نیازهای فرد و نوع ناتوانی فرد به درستی شناسایی شود تا تصمیم گرفته شود که چه نوع ویلچری برای فرد مناسب است. مثلاً کودکی که مبتلا به  فلج مغزی می باشد، متناسب با سطح ناتوانی می توان ویلچر برقی مختلفی برایش تجویز کرد. مثلاً در یک مقیاس طبقه بندی این نوع کودکان، اگر کودک در سطح اول و دوم باشد، به احتمال زیاد به ویلچر و وسیله کمکی نیاز نخواهد داشتند. در نوع سوم  کودک برای مسافت های طولانی به دستی یا ویلچر برقی عادی نیاز خواهد داشت. برای کودکان سطح چهارم ممکن است ویلچر برقی عادی کفایت کند یا اینکه تا حدودی به امکانات آن اضافه کرد. برای کودکان سطح پنجم بسته به وضعیت کودک ویلچر برقی ایستا یا تاشو نیاز خواهد بود.

در سایر ناتوانی ها هم همین وضعیت صدق می کند. مثلاً برای فردی که بر اثر تصادف یا سایر بیماری ها دچار ناتوانی شده است، ویلچر برقی تجویز می شود. ممکن است برای برخی از افراد که ضایعه نخاعی بخش‌های کمتری را درگیر کرده است ویلچر با امکانات کم کفایت کند. در صورتی که درگیری بیشتر باشد امکانات بیشتری نیز لازم است. پس هرچه میزان ناتوانی فرد بیشتر باشد، نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتری در ویلچر برقی احساس میشود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب ویلچر مناسب، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

انتخاب ویلچر مناسب

 تنظیم جای دست ها

انتخاب یک ویلچر برقی مناسب روی کل جنبه های زندگی یک انسان اثر می گذارد. یکی از این بخش ها جایی است که دستهای فرد روی آن قرار می گیرد. اگر جا دستی بلندتر از حد عادی باشد، شانه های فرد در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیرد. به مرور زمان حرکات شانه گردن و سایر بخش‌های دست و دچار مشکل می شود. پس  انتخاب ارتفاع مناسب آن بسیار ضروری می باشد.

اگر جای دست در ارتفاع پایین تر از حد مطلوب قرار بگیرد، فرد یا مجبور است عضلات بین گردن و شانه خود را بیش از حد کاهش دهد یا اینکه وضعیت نشستن خود را تغییر دهد. برای این حالت فرد لگن خود را خم میکند و نحوه نشستن فرد تغییر میکند. به مرور زمان این وضعیت باعث ضعف و کوتاهی عضلات ناحیه لگن میشود.

 بالش ویلچر برقی:

انواع مختلفی از بالش برای ویلچر برقی وجود دارد و برخی از انواع این بالش ها عبارتند از:

  • بالش مواج
  • بالش فومی
  • بالش بادی و…

هرکدام از این بالش ها بسته به کاربرد و دوام خود مزیت ها و معایبی دارند. مثلا برخی از انواع بالش ها برای جلوگیری از زخم بستر مفید هستند، در حالیکه برخی از آنها دوام بیشتری از دیگری دارند. پس  انتخاب بالش مناسب متناسب با مشکلات فرد بسیار مهم است.

 پشتی ویلچر برقی و قابلیت های تنظیم آن:

برخی از انواع ویلچر  برقی‌ها پشتی تاشو دارند. زاویه پشتی متناسب با نیاز به فرد قابل تغییر است. در برخی از ویلچر های برقی پشتی ثابت است و فرد بسته به نیاز خود انتخاب می‌کند که کدام ویلچر و با کدام نوع پشتی را انتخاب کند.

 تنظیم عرض مناسب

تنظیم عرض مناسب ویلچر برقی برای فعالیت‌های روزمره زندگی فرد بسیار مفید است. فرد برای عبور از بین در ها و سایر مکان ها باید از ویلچر با عرض مناسب استفاده کند. در صورتی که عرض ویلچر به درستی تنظیم نشده باشد، فرد در فعالیت های روزمره زندگی و جابجایی در محیط ها دچار مشکل می شود.

همچنین در صورتی که عرض و پهنای ویلچر کم باشد، بدن فرد در وضعیت نامطلوبی قرار می گیرد. در این حالت بدن فرد حالت جمع شده ای به خود می گیرد‌. در صورت ادامه این مشکل ممکن است فرد در بعضی از عضلات دچار ضعف، کوتاهی و حتی بد شکلی اندام ها شود.

در صورتی که عرض ویلچر برقی بیشتر از حد مطلوب باشد، باز هم وضعیت بدن فرد حالت نامطلوبی خواهد داشت. ممکن است پا های فرد در وضعیت نادرستی قرار بگیرد. پس برای جلوگیری از این مشکلات انتخاب و تنظیم ارز مناسب ویلچر برقی برای فرد بسیار مهم است.

تنظیم جای پای مناسب

مکان قرارگیری پا ها در فعالیت های زندگی فرد بسیار مهم است. در صورتی که ارتفاع جای پا بالاتر از سطح زمین باشد، زانوهای فرد بالاتر از حد مطلوب قرار می‌گیرند. این وضعیت باعث میشود که به استخوان های لگن، ران، عضلات و سایر ساختارهای بدن فشار وارد شود و به مرور زمان فرد دچار مشکل میشود. برای فردی هم که در پاها ضعف دارد، بلند کردن و قرار دادن پا در چنین حالت بلندی مشکل است.

در صورتی که جای پای فرد در وضعیت پایین‌تر از حد مطلوب قرار گیرد، زانوها، لگن و مچ پا از وضعیت مطلوب خارج میشود. در چنین حالتی بدن فرد در طولانی مدت با مشکلات متعددی روبرو می‌شود. پس  انتخاب ارتفاع درست جای پا نیز بسیار مهم می باشد.

کار کردن درست با ترمز و قفل کردن ویلچر برقی

این نوع ویلچر از امکاناتی چون ترمز و قفل برخوردار می باشد. در صورتی که نیاز به مکث کردن حین حرکت باشد، ترمز باعث متوقف کردن ویلچر می شود. ممکن است گاهی لازم باشد تا فرد از ویلچر به جایی دیگر مانند تخت جابجا شود. پس در این موارد دیگر فرد می‌تواند همچنان ترمز را نگه دارد. در این حالت باید از گزینه قفل استفاده شود. قفل باعث متوقف شدن چرخ ویلچر در جای خود می شود. در این صورت هر چقدر نیرو و تکانه به ویلچر وارد شود، باز هم  در جای خود ثابت می ماند.

 محل قرارگیری گردن در ویلچر برقی

برخی از افراد ممکن است به ویلچر برقی حتی در داخل خانه نیز وابسته باشند. پس هرچه ویلچر مجهز تر باشد فرد نفع بیشتری از این امکانات دریافت می کند. در بسیاری از ویلچر ها، مکانی به عنوان تکیه گاه گردن قرار دارد. در صورتی که مکان گردن بالاتر یا پایین‌تر از حد عادی باشد، در واقع نقش تکیه گاهی خود را ایفا نمی‌کند. پس ویلچر باید متناسب با ارتفاع تنه و گردن فرد انتخاب شود.

ممکن است لازم باشد تا فرد از بالشتک هایی مطابق میل خودش استفاده کند. تکیه گاه گردن برای فعالیت‌های فرد چون تلویزیون نگاه کردن و… مفید است. همچنین ممکن است فرد توانایی کنترل گردنش را نیز نداشته باشد. در این صورت خرید ویلچر برقی که دارای مکان مناسب برای گردن است، ضروری می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهنمای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب ویلچر مناسب، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

ویلچر ؛ راهنمای خرید ویلچر مناسب

 نگهداری از ویلچر

مراقبت و نگهداری از این نوع ویلچر نیز بسیار ضروری می باشد. همانطور که از نام ویلچر برقی پیدا است، برای ادامه حرکت به نیرویی وابسته است. پس باید هر چند وقت یکبار باتری های ویلچر برقی را شارژ کرد. بهتر است فرد برنامه مشخصی برای شارژ کردن باتری داشته باشد تا باتری دوام کافی داشته باشد و آسیب نبیند. همچنین فرد برای جابجا شدن در برخی از محیط ها باید احتیاط کافی را رعایت کند.

در صورت امکان فرد باید از محیط های بدون پله عبور کند. در صورتی که فرد بر اساس نیاز و ضرورت مجبور باشد از محیطی عبور کند که دارای پله باشد، باید مراقبت احتیاط لازم را به عمل آورد. در صورتی که فرد مرتباً باید در محیط های پله دار جابجا شود، بهتر است از ویلچر های پله رو استفاده شود. در این صورت به ویلچر برقی نیز صدمه چندانی وارد نمی‌شود و نگرانی فرد در مورد این نوع ویلچر نیز کاهش می‌یابد.

این نوع ویلچر ها معمولا  سبک نیستند و متناسب با امکانات،  بروزن آن نیز ممکن است افزوده شود. در نوع خاصی از ویلچر برقی ها، در دو طرف ویلچر، فرمان هایی وجود دارد که می‌تواند چرخ‌های آن را به طور مناسب هدایت و کنترل نماید. این ویلچر ها بسیار سریع هستند و می توان با آنها مسافت طولانی را در زمان نسبتاً کمی طی کرد.

گنجاندن و قرار دادن این ویلچر ها در صندوق عقب ماشین در صورت لزوم نیز امری مهم است. در این فرآیند باید بسیار توجه کرد که باتری این نوع ویلچر و تجهیزات آن دچار آسیب نشود. همچنین افرادی که به فرد در جمع کردن و جابجا کردن ویلچر برقی کمک می کنند، باید مراقبت احتیاط لازم را به عمل آورند، تا ویلچر برقی باتری و تجهیزات آن دچار آسیب نشود.

 سایر ویژگی ها و مشخصه ها

همانطور که گفتیم ویلچر ها متناسب با امکانات و تجهیزات متفاوت هستند. قطعاً هر چقدر ویلچر جنس بهتر و امکانات بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. معمولا ویلچر برقی روی یک سمت صفحه ای دارد که با آن میتوان ویلچر برقی را هدایت و کنترل کرد. وسیله هدایت آن معمولاً به صورت یک اهرم است که با کمک آن می توان چهار را به جهت مختلف چرخاند و هدایت کرد.

همچنین برای روشن کردن، خاموش کردن، متوقف کردن و قفل کردن ویلچر نیز روی صفحه آن امکاناتی وجود دارد که کار کردن با آنها برای فرد بسیار راحت خواهد بود. این ویلچر ها معمولاً دو چرخ بزرگ در کناره ها دارند. دو چرخ کوچک دیگر نیز در ویلچر برقی وجود دارد که در قسمت جلوی می باشند. در برخی از ویلچر برقی ها، دو چرخ کوچک دیگر نیز در عقب وجود دارد. چرخ های بزرگ تر معمولا نقش مهم تری دارند؛ چون بیشتر وزن ها به چرخ های بزرگتر می افتد. پس نقش چرخ های بزرگ تر بسیار مهم است. در نتیجه معمولاً ویلچر‌های برقی چهار چرخه هستند و برخی دیگر نیز شش چرخه هستند.

جنس چرخ ها نیز در ویلچر ها متفاوت است. مثلاً در برخی از ویلچر ها چرخ ها از نوع لاستیکی و در برخی از این چرا از نوع فومی هستند. آگاهی از نحوه نگهداری و در صورت لزوم نحوه تعمیر این چرخ‌ها مهم است. در هر صورت بسته به نیاز فرد و مسیرهای جابجایی فرد در زندگی روزمره، انواع جنس چرخ انتخاب می شود. پس با توجه به قیمت بالای ویژه برقی انتخاب دقیق آن امری بسیار مهم است.

منابع

  1. karmanhealthcare
  2. seniorlivingheadquarters
  3. mobilitypluscolorado

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید ویلچر برقی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

ویلچر برقی

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *