وسایل کمکی راه رفتن

وسایل کمکی راه رفتن شامل عصا، کراچ یا عصای زیر بغل و واکر می باشد. هدف از استفاده از وسایل کمکی راه رفتن  جبران اختلال تعادل، ضعف عضلانی اندام تحتانی، کاهش درد، کاهش انتقال وزن روی مفاصل درگیر، کمک به ترمیم استخوان و یا جایگزین بخش قطع شده ی اندام تحتانی می باشد. در انواع وسایل کمکی راه رفتن، انتقال وزن برروی پا ها کاهش می یابد و با افزایش سطح اتکا، ثبات بدن تامین می شود.

عصای معمولی به عنوان یکی از وسایل کمکی راه رفتن

این عصا تک پایه بوده و 25% از وزن انتقالی به اندام تحتانی را کاهش می دهد. عصا حمایت و تعادل کمتری را نسبت به سایر وسایل کمکی برای کاربر تامین می کند. سبکتر بوده و فضای کمتری اشغال می نماید. تنوع عصا براساس شکل دسته و تعداد پایه های عصا می باشد.

وسایل کمکی راه رفتن

برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

دسته ی عصا در شکل های مختلف،  عمودی، زاویه دار، و یا به صورتی که دست داخل آن برود می باشد. عصای ارتو(G) با زاویه و فرم خاص دسته امکان گرفتن محکم تر و کنترل بیشتر را به کاربر می دهد.

کاربرد عصای تک پایه، از وسایل کمکی راه رفتن، در افراد با اختلال خفیف تعادلی از طریق افزایش سطح اتکا، و دادن پسخوراند حسی به اندام فوقانی می باشد. جهت کاهش فشار وارده بر روی مفصل زانو و لگن دردناک به مراجع توصیه می شود که عصای تک پایه را درسمت مخالف طرف ضایعه دیده بگیرید.

نقش عصا در فاز سویینگ راه رفتن (ازلحظه شروع حرکت یک پا تا لحظه به زمین گذاشتن همان پا) سبب حفاظت از مفاصل و حفظ تعادل می شود. همانطور که اشاره گردید، عصاها از نظر تعداد پایه ها متنوع هستند مانند عصای سه پایه و چهار پایه. این وسایل کمکی راه رفتن بسیار سنگین تر و فضاگیر از عصاهای تک پایه هستند ولی ثبات بیشتری را فراهم می کنند. نوع دیگر، عصای نیمه واکر(L)هست که بین عصای چهارپایه و واکر بوده ونسبت به عصای چهارپایه تعادل بیشتری را تامین می کند و در یک دست قرار میگیرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب عصا مناسب، لینک زیر را مطالعه کرده و یا با متخصصان ما تماس بگیرید.

انتخاب عصا مناسب ؛ انواع و اجزای مختلف عصا

کراچ ها

این نوع از وسایل کمکی راه رفتن، نیروی وزن را در صفحه افقی انتقال می دهند و دارای دو نقطه اتکا، یکی در دست  و دیگری  در بالای بازو هستند. کراچ ها غیر زیر بغلی یا NON AXILLARY CRUCHES، 40 تا 50 درصد و کراچهای زیر بغلی یا آگزیلاری 80 درصد وزن بدن را منتقل می کنند. در کراچ های زیر بغلی یا آگزیلاری (T,S) لازم است تا جهت ممانعت از اعمال فشار زیاد بر ناحیه زیربغل و آسیب به رگهای خونی و اعصاب آن ناحیه در موقع اندازه گیری دقت کافی به عمل آید. دراین زمینه حتما با کاردرمان خود مشورت کنید.

انواع غیر زیر بغلی(X) از کراچ ها در وسایل کمکی راه رفتن، بیشتر مناسب کسانی هست که تعادل تنه ی خوب و اعتماد به نفس کافی در راه رفتن دارند. معمولترین نوع آن lofstrand ((Yکه بهترین جانشین عصا بوده و دارای یک میله، یک قطعه متصل به ساعد و دستگیره دست است. با ایجاد ثبات در مچ، علاوه بر تسهیل راه رفتن، کارایی در حین گرفتن نرده، بازکردن درب درحین مرتب کردن لباس( بدون گرفتن کراچ) وسایر فعالیت های روزمره ی زندگی را افزایش می دهد.

برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

نوعی دیگر کراچ ساعدی، کراچ کانادایی (W) می باشد. نقاط تماس آن ها در دست و ساعد بوده، اهرم بازویی آنها از کراچ آگزیلاری کوتاه تر و وزن آن ها هم سبک تر می باشد. تحرک با کراچ ساعدی آسانتر از کراچ آگزیلاری هست و برای آفراد فعال تر با ضعف شدید پاها مفید تر است. تمام انواع کراچ ها در وسایل کمکی راه رفتن به قدرت خوب عضلانی در تنه ی فوقانی نیازمند می باشند. برای مراجعان با آسیب مچ و یا دست کراچ با تکیه گاه ساعدی  z)(z)platform  توصیه می شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه استفاده از کراچ و واکر، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

عصای زیر بغل و واکر و نحوه استفاده از آنها

واکر ها عنوان یکی از وسایل کمکی راه رفتن

واکر ها بسیار با ثبات تر از عصا ها و کراچ ها هستند. ازمعایب آن ها می توان کندی و وابستگی به آنرا  ذکر کرد، واکرها در انواع متعددی می باشند، برخی تاشو برخی دیگر غیر تاشو می باشند با واکر نوع pick- up   ابتدا واکر حرکت می کند. سپس کاربر با حرکت هر پا یک گام کوتاه  برداشته و دوباره واکر را حرکت می دهد. سرعت این نوع راه رفتن کند است.

بیشتر مراجعانی که به واکر نیاز دارند توانایی استفاده از واکر با چرخ های جلویی دارند(N). این واکر دارای دو چرخ در جلو است و سبکتراند و راحت تر به جلو میرود. واکر های پله  رو در به عنوان یکی از وسایل کمکی راه رفتن به جوانان پاراپلژیک که دارای قدرت و توانایی کافی در اندام فوقانی وتنه هستند، امکان بالا رفتن از پله را می دهد. بعضی از واکر ها نشیمنگاهی دارند که بیمار می تواند درهنگام خستگی روی آن استراحت کند.

وسایل کمکی راه رفتن

برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

نوعی دیگری از واکر های چرخدار دارای چهار چرخ و سیستم ترمز هستند. واکر نیازمند هر دو بازو و کارایی بالای اندام فقانی  هست ولی به قدرت بالا تنه فوقانی و یا تعادلی به اندازه کراچ  نیاز ندارد. در مواردی که به علت شکستگی یا آرتریت فرد قادربه تحمل وزن روی مچ و دستهایش نباشد ازواکرها با  تکیه گاه ساعدی(شکل O)  یا افزودن قطعه جانبی تکیه گاه ساعدی به واکر استفاده می شود و برروی ساعد ها تحمل وزن می نمایند.

در این زمینه می توانید با کاردرمان های مجموعه ی رایهان در مورد وسایل کمکی راه رفتن مشورت کنید تا بهترین وسیله کمکی برای شما انتخاب شود تا فعالیت های روزمره ی زندگی را به بهترین نحو انجام دهید.

منابع

  1. healthline
  2. physio-pedia

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب واکر مناسب، لینک زیر را مطالعه کرده و یا با متخصصان ما تماس بگیرید.

انتخاب واکر مناسب و اجزای مختلف آن

ارتوپدیتجهیزات توانبخشی و پزشکیفیزیوتراپیکاردرمانی

انتخاب عصا زیر بغل مناسبانتخاب عصا مناسبانتخاب کراج مناسبانتخاب واکر مناسبراه رفتن با عصاراه رفتن با عصا زیر بغلراه رفتن با کراجراه رفتن با واکروسایل کمکی راه رفتن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *