مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع پس از بهبودی از کرونا

مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع

مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع


مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع پس از بهبودی از کرونا برای افرادی که تحت درمان با دستگاه کمک تنفسی قرار گرفته اند بسیار مهم است. این افراد ممکن است متوجه شوند که در بلع غذا ها و نوشیدنی ها مشکل دارند. دلیل این مسئله، ضعف عضلاتی است که به بلع کمک می کنند. غذا های خوب، آب میوه و مایعات فراوان برای بهبودی و مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع بسیار مهم است. توجه به بلع برای اجتناب از پریدن غذا به راه های هوایی و ایجاد عفونت ریوی اهمیت زیادی دارد. این اتفاق زمانی می افتد که غذا یا نوشیدنی در هنگام بلع، مسیر اشتباهی رفته و وارد نای شود.

مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع به چه شکل است؟

در صورت تجربه مشکلات بلع، توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کنند:

  • در موقع خوردن و نوشیدن راست بنشینید. هیچ گاه به صورت دراز کشیده، چیزی نخورید یا ننوشید.
  • حداقل تا سی دقیقه پس از خوردن وضعیت صاف خود را حفظ کنید(در حالت نشسته, ایستاده یا راه رفتن).
  • غذاها را با غلظت های مختلف را امتحان کنید (رقیق یا غلیظ). این یک راه ساده برای مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع می باشد تا ببینید بلع کدامیک از بقیه برای شما راحت تر است. شاید بهتر باشد در ابتدا غذاهای نرم، رقیق تر و آبکی تر را انتخاب کنید. می توانید غذاهای جامد را به تکه های خیلی کوچک تبدیل کنید.
  • در حین خوردن یا نوشیدن تمرکز کنید. سعی کنید غذای خود در محلی ساکت بخورید. برای غذا خوردن وقت صرف کنید. لقمه های غذای خود را کوچک درست کنید. مابین لقمه های خود مقداری آب بنوشید. غذا را قبل از قورت دادن خوب بجوید.مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع
  • قبل از خوردن لقمه بعدی و یا نوشیدن جرعه ای دیگر، مطمئن شوید که دهان خالی شده باشد. اگر نیاز بود دوباره آب دهان خود را قورت بدهید.
  • اگر در زمان خوردن یا نوشیدن سرفه کردید یا احساس خفگی یا تنگی نفس شدید داشتید، کمی صبر کنید تا بهبود پیدا کنید. خوردن غذاهای سالم برای مدیریت علائم و بهبود شما بسیار اهمیت دارد. مخصوصا زمانی که ضعیف شده  و یا از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده اید. بعد از هر وعده غذا مسواك بزنید. ضمنا حفظ آب بدن کمک می کند که دهان و دندان ها سالم تر بمانند.
  • اگر با گذشت زمان همچنان در خوردن و نوشیدن مشکل داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

راه حل هایی برای مدیریت خوردن، نوشیدن و بلع بیان شد. بخاطر داشته باشید که استراحت، تغذیه مناسب و مصرف مایعات می توانند بسیار کم کننده باشند.

مطالب مرتبط

مدیریت مشکلات صدا و تکلم پس از ابتلا به کرونا

مدیریت تنگی نفس در بهبودی پس از کرونا

تمرینات ورزشی پس از بهبودی از کرونا

منبع: سازمان جهانی بهداشت

دسته‌بندی نشده

اخبار کروناعوارض پس از کروناگونه علائم کرونا را پس از بهبودی درمان کنیممدیریت بلع پس از کرونامدیریت خوردنمدیریت عوارض پس از ابتلای به کرونامدیریت مشکلات خوردن پس از کرونامدیریت مشکلات نوشیدن پس از کرونامشکلات بلع پس از کرونا را چگونه درمان کنیمنوشیدن و بلع پس از بهبودی از کرونا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *