طول درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی چقدر طول می کشد

عده زیادی از افراد که دچار عارضه سکته مغزی می شوند به دنبال راه های درمان این اختلال هستند و عده ای دیگر دچار این ابهام هستند که درمان سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

لازم است در ابتدا این نکته را ذکر نماییم، بروز مواردی همانند: انسداد و عدم رساندن اکسیژن و مواد مغذی رگ های مغز، سکته مغزی  را برای فرد در پی دارد.

با بروز این عارضه، مغز توانایی رساندن خون و اکسیژن مورد نیاز خود را به طور کامل از دست می دهد که این امر میتواند آسیب هایی را به فرد بیمار وارد کند.

در پاسخ به هر یک از این پرسش ها باید بگوییم که طول درمان سکته مغزی بستگی به مواردی همچون شدت آسیب، سرعت و میزان بازیابی سلامت در هر کدام از بیماران دارد.

برای بازیابی هر چه زودتر سلامتی کامل فردی که دچار سکته مغزی شده است پیشنهاد می کنیم این افراد هر چه سریع تر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.

از چه زمانی فرد بیمار می تواند جهت درمان سکته مغزی اقدام کند؟

برای تمامی بیمارانی که مبتلا به سکته مغزی شده اند، روند درمان آنها از همان ابتدا که بیمار به فوریت های پزشکی اورژانس مراجعه کرده است و بروز اختلال سکته مغزی آن تایید شده است شروع می گردد.

در اولین مرحله جهت درمان سکته مغزی، برای فرد بیمار خدمات های درمانی ویژه ای از قبیل مراقبت‌های اضطراری، درمان برای جلوگیری از بروز سکته‌ای دیگر و توانبخشی برای درمان عوارض جانبی سکته مغزی صورت می گیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که سکته مغزی های خفیف و یا شدید همانند زلزله ای است که میتواند پس لرزه های خود را داشته باشد یعنی ممکن است پس از بروز یک سکته، فرد بیمار دوباره در ساعات های اولیه دچار سکته های مغزی شدید تری شود.

درمان سکته مغزی چه قدر طول می کشد؟

به طور کلی، برای طول درمان و زمان بهبودی کامل فردی که مبتلا به سکته مغزی شده است، جدولی طراحی شده است که در ادامه این مقاله تمامی این موارد را با جزئیات کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

درمان سکته مغزی چه قدر طول می کشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که طول درمان سکته مغزی در بین تمامی افراد کاملا بسیار متفاوت است.به طور مثال بازگشت بهبودی کامل برای تعدادی از افراد ممکن است یک روز و برای افرادی دیگر ممکن است حتی تا یک سال هم زمان ببرد.

درمان کامل این اختلال به شرایط و عوامل مختلفی از قبیل؛ نوع و شدت سکته مغزی، سرعت شروع درمان، سابقه بیمار و وضعیت سلامت کلی فرد بیمار بستگی دارد.

از دیگر موارد مهمی که تا حد زیادی طول درمان بیمار را تحت تاثیر خود قرار می دهد میتوان به مواردی همچون؛ توان و سرعت بیمار در بازتوانی و شروع روتین‌های زندگی و همینطور سطح حمایتی که از طرف خانواده و دوستان دریافت می‌کند اشاره کرد.

ما جهت بالا بردن روند بهبودی این دسته از بیماران راه حل هایی را در ادامه این مطلب ارائه نمودیم‌.

مدت زمان درمان سکته مغزی ایسکمیک (انسدادی) چقدر است؟

برای درمان این نوع از سکته مغزی بایستی توجه داشته باشید که پس از بروز سکته حتما از داروهای حل کننده لخته خون استفاده کنید زیرا که اسنفاده از این داروها عوارض شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.لازم است بدانید اغلب افرادی که سکته ایسکمیک را تجربه می کنند، به گذشت زمانی بین ۲ تا ۴ ماه نیاز دارند تا بهبودی کامل خود را به دست آورند اما توجه داشته باشید که این مدت زمان در برخی موارد با توجه به عوارض های به وجود آمده ممکن است طولانی تر شود.

به طور مثال، در برخی موارد مشاهده شده است، تعدادی از افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، ممکن است اختلال های دیگری همانند بی حسی دست و پا را تجربه کنند که این دسته از افراد به مدت زمان کمتری برای بدست آوردن سلامتی کامل خود نیاز دارند.

این دسته از بیماران پس از گذشت ۲ هفته شاهد بهبودی علائم خود هستند.اما در مواردی که افراد اختلال مبتلا به گفتار در گفتار می شوند، جهت به دست آوردن بهبودی خود به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.

درمان سکته مغزی هموراژیک (خونریزی‌دهنده) چه مدت طول می‌کشد؟

این نوع از سکته مغزی کمی شدید تر از سکته مغزی ایسکمیک است از این رو، این دسته از بیماران روند بهبودیشان کمی طولانی تر است.

افرادی که مبتلا به سکته مغزی هموراژیک می شوند، جهت بازگشت بهبودیشان به گذشت زمان چند ماه تا چند سال نیاز دارند.

تشخیص دقیق سکته مغزی

اولین راه حلی که ما به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تشخیص به موقع و دقیق سکته مغزی است که برای تشخیص این اختلال، فرد بیمار در صورت بروز هر یک از علائم سکته مغزی بایستی هرچه سریع تر به بیمارستان مراجعه کند‌.

پس از تایید بروز سکته مغزی در فرد، بیمار جهت دریافت مراقبت های ویژه در بیمارستان بستری می شود.به این نکته توجه کنید که دریافت این مراقبت های ضروری و ویژه در ساعات های اولیه سکته مغزی بسیار ضروری است زیرا عدم دریافت به موقع ، سبب بروز عارضه و آسیب های جبران ناپذیری به فرد بیمار می شود.

توجه داشته باشید، یکی از موارد مهم در گرفتن نتیجه مطلوب از درمان، تشخیص نوع سکته مغزی و همچنین شروع بخ موقع درمان است.

با توجه به تحقیقات به دست آمده، بیش از ۸۷ درصد از سکته های مغزی که افراد آنرا تجربه می کنند سکته های مغزی ایسکمیک هستند. این دسته از سکته های مغزی به علت مسدود شدن رگ های قلب بروز پیدا می کنند. از علت های اصلی بروز سکته های مغزی ایسکمیک میتوان به وجود یک لخته خون در رگ های قلب اشاره کرد.

تعدادی دیگر از افراد، مبتلا به سکته مغزی هموراژیک می شوند که این نوع از سکته به علت پارگی رگ خونی در مغز ایجاد می‌شود.

اغلب متخصصان مغز و اعصاب جهت درمان سکته های مغزی ایسکمیک، مصرف داروی لخته شکنی به نام فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (tPA) را تجویز می کنند اما لازم است ذکر کنیم که این دارو تنها زمانی تاثیر گذار است که در یک دوره زمانی خاص تجویز و مصرف شود.

همچنین برای درمان سکته های مغزی هموراژیک، پزشک ممکن است از داروهایی که جهت کنترل خونریزی استفاده می شود را تجویز کند. در برخی موارد ممکن است فرد بیمار به عمل جراحی هم نیاز پیدا کند.
شروع بهبودی این مرحله یکی از مراحل طلایی است که هر بیماری که به سکته مغزی مبتلا شده است منتظر آن است. این حالت پس از بهبودی و پایداری وضعیت بیمار شروع به آغاز شدن می کند.

در این مرحله، با توجه شرایط و وضعیت بیمار، تیم درمانی که شامل دکتر مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر و آسیب شناس گفتار زبان می شود، یک برنامه اولیه توانبخشی را برای بیمار طراحی و تنظیم می کنند.

کاردرمانی سکته مغزی

با توجه به مطالب ذکر شده در موارد فوق، باید بگوییم که در اغلب موارد بهترین زمان جهت بهبودی نسبی کامل بیمار، ۳۰ روز زمان نیاز است اما در مواردی این مدت زمان میتواند ما بین ۹۰ الی ۱۲۰ روز هم برای برخی افراد زمان ببرد.

درمان اورژانسی سکته مغزی و در نهایت نجات جان بیمار

این نوع از اقدامات اورژانسی، به شرایط بیمار بسیار بستگی دارد به طورمثال در صورت بروز سکته مغزی ایسکمیک، هدف از فوریت های اورژانسی،برقراری جریان خون و رفع انسداد است اما درصورت بروز سکته هموراژیک،کنترل خونریزی و قطع آن در الویت قرار دارد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند؟

در نظر داشته باشید که عوامل زیادی هستند که در بروز عارضه سکته مغزی بسیار تاثیرگذار هستند که از جمله میتوان به مواردی همچون فشار خون بالا اشاره کرد.

از دیگر عواملی که زمینه سکته مغزی را فراهم می کنند، میتوان مواردی از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و سایر بیماری‌های قلبی را نام برد.

علائم سکته مغزی

بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا (به خصوص در یک طرف بدن).گیجی ناگهانی.مشکل در صحبت کردن و یا درک گفتار.مشکل دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم.مشکل ناگهانی راه رفتن.سرگیجه.از دست دادن تعادل یا هماهنگی و داشتن سردرد شدید ناگهانی بدون علت شناخته شده.
چگونه می‌توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟داشتن یک رژیم غذایی سالم.حفظ وزن متوسط.ورزش منظم.نکشیدن سیگار.اجتناب از الکل

منابع:

https://www.cdc.gov/stroke/treatments.htm

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/stroke/stroke-recovery-timeline

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/stroke/in-depth/stroke-rehabilitation/art-20045172

دسته‌بندی نشده

توانبخشی سکته مغزیدرمان سکته مغزیدرمان سکته مغزی چقدر طول می کشدکاردرمانی سکته مغزی ذر یزد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *