درمان شکستگی آرنج ؛ مداخلات کاردرمانی

درمان شکستگی آرنج

درمان شکستگی آرنج که یک مجموعه ی پیچیده مفصلی با نقش بسیار مهم در عملکرد فرد است، غیرقابل انکار است. بازو و دست هنگامی که حرکت و قدرت آرنج محدود است، عمیقاً تحت تأثیر قرار می گیرند. بنابراین سلامت عملکرد آرنج برای تأمین قدرت پایداری اندام فوقانی حیاتی است. ثبات آرنج اساس انجام برای بسیاری از فعالیت های روزانه ی ساده و ضروری مثل مسواک زدن است. بنابراین توان بخشی و درمان آن جهت رسیدن به حداکثر میزان کارآیی که کاردرمانی آن را فراهم می کند بسیار حائز اهمیت است. شکستگی آرنج هم چنین می تواند توانایی شما در کار، انجام فعالیت های خانگی یا شرکت در فعالیت های تفریحی را محدود کند. کاردرمانی در درمان شکستگی آرنج می تواند به شما در بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و عملکرد کلی بازو کمک کند.

آناتومی مفصل آرنج

سه استخوان بلند آناتومی مفصل آرنج را تشکیل می دهند و آن را به یک مفصل لولایی پیچیده تبدیل می کنند. انتهای پایینی استخوان بازو (هومروس) با انتهای بالایی دو استخوان ساعد یعنی رادیوس و اولنا متصل می شود و مفصل آرنج را تشکیل می دهند. این مفصل توسط یک کپسول مشترک و رباط هایی تشکیل شده است. علاوه بر این، مفصل آرنج از سمت پهلوها توسط رباط های جانبی متعددی محافظت می شود. رباط ها و کپسول خود توسط بافت عضلات پوشیده شده اند. این عضلات شامل عضلات دوسربازویی، براکیورادیالیس و … هستند. درمان شکستگی آرنج نیز به دنبال وجود شکستگی های این قسمت حیاتی می شود. با توضیح آناتومی آرنج به نظر می رسد از این مفصل به خوبی محافظت می شود. با این حال وارد شدن نیروهایی قوی به این قسمت انواع شکستگی های آرنج را ممکن می کند.

علائم شکستگی آرنج

افتادن از ارتفاع روی دست، زمین خوردن، ضربه های سنگین و تصادفات می توانند منجر به شکستگی آرنج شوند. نشانه های شایع شکستگی آرنج را در زیر آورده ایم.

  • درد در آرنج ، بالای بازو یا ساعد
  • تورم در اطراف آرنج
  • کبودی یا تغییر رنگ در اطراف آرنج
  • از دست دادن حرکت در اطراف آرنج یا ساعد
  • تغییر شکل (مانند توده یا برآمدگی) در نزدیکی آرنج یا بازو

درمان شکستگی آرنج باید هرچه زودتر انجام شود. اگر شک دارید که دچار شکستگی آرنج شده اید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. عدم گزارش و مراجعه به بخش اورژانس ممکن است باعث آسیب دائمی یا از دست دادن عملکرد بازو و دست شما شود.

توان بخشی کاردرمانی در درمان شکستگی آرنج

مشکل اصلی شکستگی آرنج سفتی (stiffness) است که دامنه حرکت مفصل را محدود می کند. گاهی اوقات، این سفتی مدت ها پس از التیام استخوان های شکسته باقی می ماند. بنابراین، ممکن است پزشک از شما بخواهد که کاردرمانی را بلافاصله پس از آسیب شروع کنید. تا بتوانید مجدداً هرچه زودتر به حداکثر حرکت آرنج خود برسید. در درمان شکستگی آرنج کاردرمانگر بیشترین تلاش خود را می کند تا بتوانید از آرنج و بازوی خود استفاده عادی گذشته را داشته باشید. آن ها ممکن است از شیوه ها و درمان های مختلف کاردرمانی برای کمک در جهت بازگشت سریع به فعالیت معمول مراجع استفاده کنند. برخی از اختلالات و مشکلاتی که ممکن است در کاردرمانی شکستگی آرنج به آن توجه شود شامل موارد زیر می باشند.

دامنه حرکت مفصل (range of motion) برای درمان شکستگی آرنج

یکی از اهداف اصلی کاردرمانی پس از شکستگی آرنج بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی به آرنج است. آرنج یک مفصل پیچیده است که به شما امکان می دهد دست خود را خم کرده و یا آن را برعکس کنید. در درمان شکستگی آرنج بازگرداندن دامنه ی کامل آرنج و ساعد برای استفاده ی عادی از اندام فوقانی بسیار مهم است. هدف اصلی کاردرمانی نیز که رسیدن به نهایت استقلال فردی و کیفیت زندگی بهتر است با بهبود دامنه حرکتی میسر می شود.

اگر میزان کاهش دامنه ی حرکتی آرنج مراجع شدید باشد، کاردرمانگر ممکن است پیشنهاد دهد تا از اسپلینت (آتل) استفاده شود. این آتل که با فنر کار می کند باید در طول روز پوشیده شود و میزان بار کششی وارده به مفصل را کاهش می دهد. از آتل می توان برای بهبود خم شدن یا کشیدن (راست شدن) آرنج استفاده کرد.

تمرینات قدرتی برای درمان شکستگی آرنج

بعد از شکستگی آرنج، به احتمال زیاد درد و تورم در آرنج مانع از استفاده ی بازو خواهد شد. هم چنین ممکن است از مراجع خواسته شود که برای بازوی خود از آویزدست استفاده کند تا استفاده از آرنج، مچ و دست به حداقل برسد. این به کاهش قدرت عضلات اندام فوقانی منجر می شود که بازگرداندن آن در تخصص کاردرمانگران است. کاردرمانگر می تواند تمرینات تقویت کننده شانه و آرنج را به مراجع آموزش دهد. آن ها هم چنین می توانند تمریناتی را برای کمک به بهبود قدرت مچ و دست تجویز کنند که می تواند به مراجع در بازیابی عادی بازویش کمک کند.

مدیریت درد در درمان شکستگی آرنج

پس از شکستگی آرنج، ممکن است تورم و درد در اطراف آرنج مراجع دیده شود. این تورم به کاهش حس و دامنه ی حرکتی مفصل منجر می شود. از طرفی داشتن درد در این قسمت مراجع را از استفاده  ی کامل اندام فوقانی اش ناتوان می کند. کاردرمانگر می تواند به مراجع در مدیریت درد و تورم با روش های مختلف مانند تحریک الکتریکی و یخ کمک کند. گاهاً برای مدیریت شکستگی آرنج از گرما درمانی و تحرک مفصلی (joint mobilization) جهت بازگرداندن دامنه ی حرکتی نرمال استفاده می شود. بنابراین کاردرمانی برای هر نوع مشکلی از شکستگی درمان های منحصر بفردی خواهد داشت.

مدیریت بافت اسکار در درمان شکستگی آرنج

اگر برای شکستگی آرنج از جراحی ریداکشن (ORIF) استفاده کرده باشید، کاردرمانگر در ترمیم بافت اسکار ناشی از آن کمک می کند.  ممکن است ماساژ مخصوص بافت و دیگر روش های توان بخشی مناسب برای کمک به بهبود تحرک اسکار ضروری باشد. درمانگر هم چنین می تواند تکنیک های ماساژ را به شما آموزش دهد تا آن ها را در خانه انجام دهید.

مراقبت مداوم در درمان شکستگی آرنج

اکثر افراد باید بتوانند ظرف مدت چهار ماه به فعالیت های روزانه زندگی خود بازگردند چرا که هدف از کاردرمانی استقلال هر چه بیشتر مراجعان است. برای برخی افراد، بهبودی کامل پس از درمان شکستگی آرنج می تواند حتی تا یک سال پس از آسیب هم به طول انجامد. این بسیار رایج است که هنوز هم پس از این مدت مقداری کم تحرکی آرنج را احساس کنید. بنابراین ادامه تمرینات دامنه ی حرکتی و تمرینات قدرتی که در کاردرمانی اجرا می شد بسیار مهم خواهند بود.

منابع:

verywellhealth

pdhacademy

 

 

 

دسته‌بندی نشده

بهبودی شکستگی آرنجدرمان شکستگی آرنجشکستگی آرنجفیزیوتراپی شکستگی آرنجکار درمانی در شکستگی آرنجکاردرمانی در شکستگی آرنجکاردرمانی شکستگی آرنج

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *