درمان سکته مغزی ، کاردرمانی در سکته مغزی ، فیزیوتراپی در سکته مغزی ، واقعیت مجازی در سکته مغزی ، توانبخشی رباتیک در سکته مغزی ، تغذیه در سکته مغزی ، گفتاردرمانی در سکته مغزی ، درمان های خانگی سکته مغزی

درمان سکته مغزی


درمان سکته مغزی یک موضوع مهم و حیاتی است که متخصصان زیادی در این زمینه مشغول به کار بوده و اقدامات اختصاصی انجام می دهند. نقش کاردرمانی در سکته مغزی بسیار مهم و حیاتی می باشد و همچنین فیزیوتراپی در سکته مغزی نیز به این بیماران کمک شایانی می کند. همچنین گفتاردرمانی در سکته مغزی نیز ممکن است برای بسیاری از بیماران مبتلا به این عارضه ضروری باشد. روش های نوین دیگری از جمله واقعیت مجازی در سکته مغزی و توانبخشی رباتیک در سکته مغزی امروزه به بحث جذابی تبدیل شده است که تاثیر بسزایی در وضعیت جسمی و روانی مراجعان دارد. درمان سکته مغزی در فاز بیمارستانی و پزشکی بستگی به این دارد که فرد دچار سکته مغزی ایسکمیک شده باشد یا سکته مغزی هموراژیک. نقش تغذیه در سکته مغزی و درمان های خانگی سکته مغزی نیز بسیار مهم است. در ادامه بیشتر در این باره خواهیم خواند.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک: بیشترین سکته ها (87٪) سکته های ایسکمیک است. سکته ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در شریانی که خون غنی از اکسیژن را به مغز می رساند مسدود شود. در درمان نوع ایسکمیک تلاش می شود تا انسداد و همانطور علت آن رفع شود.

سکته مغزی هموراژیک: سکته هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که شریان مغز نشت کند یا پاره شود. خون نشتی فشار زیادی را به سلولهای مغزی وارد می کند که به آنها آسیب می رساند. در روند درمان نوع هموراژیک تلاش می شود تا نشت خون متوقف گردد و فشار از روی سلول های مغزی برداشته شود.

درمان پزشکی می تواند بسته به نوع ضایعه متفاوت باشد که در اینجا به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

درمان های پزشکی و بیمارستانی

درمان پزشکی و بیمارستانی سکته مغزی به شدت بسته به نوع سکته مغزی دارد چرا که رویکرد های درمانی کاملا متفاوت می باشند. اولین قدم در درمان، تشخیص نوع سکته مغزی می باشد. سپس بنا به نوع ایسکمیک یا هموراژیک آن درمان ها می توانند شامل موارد زیر شوند.

درمان پزشکی نوع ایسکمیک

برای درمان این نوع از سکته مغزی، پزشکان باید به سرعت جریان خون مغز را بازیابی کنند. این ممکن به روش های مختلفی از جمله موارد زیر انجام گیرد.

داروی اورژانسی IV. این داروها می توانند لخته را از بین ببرند، باید همزمان با شروع علائم به صورت تزریق داخل وریدی، در مدت زمان 4.5 ساعت انجام شود. هرچه این داروها زودتر تجویز شوند، بهتر است. درمان زود هنگام نه تنها شانس زنده ماندن شما را بهبود می بخشد بلکه ممکن است عوارض را نیز کاهش دهد.

درمان سکته مغزی با اقدامات داخل عروقی اضطراری. پزشکان گاهی اوقات سکته های ایسکمیک را مستقیماً در داخل رگ خونی مسدود شده درمان می کنند. نشان داده شده است که درمان داخل عروقی به طور قابل توجهی نتایج را بهبود می بخشد و ناتوانی طولانی مدت را پس از سکته مغزی ایسکمیک کاهش می دهد. این روش های درمان باید در اسرع وقت انجام شوند.

اندارترکتومی کاروتید. شریان های کاروتید رگ های خونی هستند که در امتداد هر طرف گردن شما جریان دارند و خون رگ های مغز (شریان های کاروتید) را تامین می کنند. این جراحی پلاک های مسدود کننده شریان کاروتید را برطرف می کند و ممکن است خطر سکته مغزی ایسکمیک را کاهش دهد

درمان پزشکی نوع هموراژیک

درمان نوع هموراژیک کنترل خونریزی و کاهش فشار در مغز ناشی از مایعات اضافی است. روش های درمانی شامل این موارد است:

اقدامات اضطراری. اگر از داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کنید، ممکن است به شما دارو یا تزریق فرآورده های خونی داده شود تا اثرات رقیق کننده خون را خنثی کند. همچنین ممکن است به شما داروهایی برای کاهش فشار در مغز (فشار داخل جمجمه)، کاهش فشار خون، جلوگیری از اسپاسم رگ های خونی و جلوگیری از تشنج داده شود.

عمل جراحی. اگر ناحیه خونریزی زیاد باشد برای درمان سکته مغزی، پزشک ممکن است جراحی برای برداشتن خون و کاهش فشار بر روی مغز شما انجام دهد. همچنین ممکن است از جراحی برای ترمیم مشکلات رگهای خونی مرتبط با سکته های هموراژیک استفاده شود.

درمان های توانبخشی

درمان های توانبخشی در سکته مغزی از جمله مهمترین درمان های سکته مغزی می باشد که به فرد کمک می کنند به زندگی روزمره خود بازگردند. رویکرد های مورد استفاده در توانبخشی در سکته مغزی از معلولیت جلوگیری کرده و سعی در افزایش استقلال فرد در فعالیت های روزمره خود و بهبود کیفیت زندگی اش دارند. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان سکته مغزی و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در سکته مغزی پس از کنترل علائم و رفع علل ضایعه، امری ضروری می باشد. فیزیوتراپی در سکته مغزی می تواند با تقویت عضلات ضعیف شده و مشکلات حرکتی که به دنبال آن ایجاد می شود در روند بهبودی بیمار بسیار مفید واقع شود. فیزیوتراپی در سکته مغزی در روند بهبودی می تواند بسیار کارآمد باشد.درمان سکته مغزی

 کاردرمانی در سکته مغزی

کاردرمانی در سکته مغزی نقش مهمی در برگرداندن شخص به زندگی عادی و استقلال در انجام کار های روزمره زندگی بر عهده دارد. اختلالات حسی, اختلالات ذهنی, اختلالات حرکتی  و اختلالات درکی که به دنبال سکته مغزی رخ می دهد حوزه هایی هستنند که کاردرمانی در سکته مغزی در آن به فرد کمک می کند تا به سطح مطلوب قبل از ضایعه دست یابد. هدف کاردرمانی در سکته مغزی رسیدن به حداکثر استقلال در فعالیت های زندگی روزمره، مشارکت اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی می باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید…

درمان سکته مغزی و واقعیت مجازی

واقعیت مجازیدر سکته مغزی، یک فناوری مبتنی بر کامپیوتر است. این تکنولوژی، به بیمار این امکان را می دهد که در یک محیط شبیه سازی شده چند حسی قرار بگیرد. با قرار گرفتن در این محیط، فرد ارتباط برقرار می کند و به صورت واقعی در مورد عملکردش بازخورد می گیرد. در واقعیت مجازی در سکته مغزی از یک سری بازی های تعاملی استفاده می شود. واقعیت مجازی در سکته مغزی به گونه ای طراحی شده اند که سناریو ها و فعالیت های مربوط به زندگی روزمره را در اختیار بیمار قرار می دهند.

درمان سکته مغزی و توانبخشی رباتیک

توانبخشی رباتیک در سکته مغزی یکی از روش های نوین توانبخشی است که مدت کوتاهی است وارد دنیای توانبخشی شده است. در دهه های گذشته پیشرفت های زیادی در مداخلات مربوط به توانبخشی عصبی-حرکتی دیده شده است. روش های درمانی مبتنی بر تمرینات منظم هماهنگی حرکتی، که بر راه رفتن و عملکرد بازو تاثیر بسزایی داشته است. تاثیر این روش های درمانی نوین بر کیفیت زندگی بیماران به اثبات رسیده است. این درمان ها که بر پایه تمرین و ورزش طراحی شده اند کمک بسزایی به درمانگران و بیماران می کند.

درمان سکته مغزی و گفتاردرمانی

گفتاردرمانی در سکته مغزی از جمله مداخلات مهمی است که بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، ممکن است به آن احتیاج داشته باشند.یکی از مشکلاتی که پس از سکته مغزی فرد با آن مواجه می شود اختلالات تکلم می باشد که فرد به دنبال آن در برقراری ارتباط دچار مشکل می شود. گفتاردرمانی در سکته مغزی با اتخاذ برخی استراتژی ها مانند تمرینات تنفسی, تمرینات عضلانی, استراتژی ها جبرانی و ….. می توان نقش مهمی در درمان بیماری و کمک به شخص داشته باشد. نقش گفتاردرمانی در سکته مغزی بسیار مهم است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید…

نقش تغذیه در درمان

تغییر شیوه ی غذا خوردن می تواند به کاهش ریسک ابتلای مجدد به سکته ی دیگر کمک کند. نوع تغذیه در سکته مغزی می تواند بسیار مهم باشد. برای اطلات بیشتر کلیک کنید…

سکته مغزی و درمان های خانگی

درمان های خانگی سکته مغزی در پیشرفت بهبودی این بیماران بسیار اهمیت دارد و خانواده ها و اطرافیان باید بسیار به آن توجه کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد درمان های خانگی سکته مغزی کلیک کنید…

منابع

  1. MayoClinic
  2. HealthLine
  3. Mayoclinic.org
  4. Accessible Home Health Care
  5. Flintrehab
  6. PrioryGroup
  7. CAOT
  8. Physio-Pedia

برای مطالعه بیشتر در مورد تمرینات توانبخشی در سکته مغزی، لینک زیر را بزنید.

تمرینات توانبخشی سکته مغزی ؛ تمرینات تقویتی و تعادلی

 

 

بیماری ها و مشکلاتسکته مغزیفیزیوتراپیکاردرمانیگفتار درمانی

انواع سکته مغزیتغذیه در سکته مغزیتوانبخشی رباتیک در سکته مغزیدرمان پزشکی سکته مغزیدرمان سکته مغزیدرمان های خانگی سکته مغزیفیزیوتراپی در سکته مغزیکاردرمانی در سکته مغزیگفتاردرمانی در سکته مغزیواقعیت مجازی در سکته مغزی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *