تمرینات توانبخشی پارکینسون ؛ تمرینات خانگی

تمرینات توانبخشی پارکینسون ، کاردرمانی در پارکینسون ، فیزیوتراپی در پارکینسون ، تمرینات خانگی پارکینسون

تمرینات توانبخشی پارکینسون از جمله تمریناتی هستند که افراد مبتلا به پارکینسون باید به صورت روزانه انجام دهند. پارکینسون یک بیماری پیشرونده می باشد که ممکن است مشکلات زیادی را در زندگی فرد ایجاد می کند. این تمرینات لازم است در کنار تمرینات توانبخشی از جمله کاردرمانی در پارکینسون و فیزیوتراپی در پارکینسون انجام شوند. افراد زیادی سالانه با تشخیص پارکینسون به کلینیک های توانبخشی مراجعه می کنند. انجام یک سری تمرینات خانگی پارکینسون برای این افراد در کنار مداخلات توانبخشی لازم است.

پارکینسون و تمرینات توانبخشی

تمرینات توانبخشی پارکینسون به فعال بودن بیماران در جهت داشتن وضعیت ایستایی مناسب کمک می کند. ورزش هایی مثل کشش، انعطاف و سایر تمرینات خاص دیگر باید جز برنامه ی اصلی زندگی شما باشد. پویا بودن یکی از مواردی است که می توانید برای حفظ سلامت جسمانی و روحی خود دنبال کنید. انجام تمرینات در کنار فیزیوتراپی در پارکینسون ضروری است.

مطالعات نشان می دهند افراد مبتلایی که بلند مدت ورزش می کنند نسبت به دیگر مبتلایان نتایج بهتری خواهند گرفت. افراد مبتلا به پارکینسون باید ورزش کنند تا از نشانه های خطرناک بی تحرکی جلوگیری کنند. انجام تمرینات توانبخشی پارکینسون مثل کشش و انعطاف پذیری از بروز علائم منفی ثانویه بیماری پیشگیری می کند. برخی از این علائم ثانویه عبارتند از:

  • وضعیت ناموزون بدنی
  • کاهش دامنه حرکتی عضلات
  • کاهش قدرت عضلاتی که در ایستایی بدن دخالت دارند و نهایتا منجر به خم شدن می شوند.
  • کاهش تحمل (نفس تنگی و خستگی)
  • تعادل مختل شده

تمرینات خانگی پارکینسون

به یاد داشته باشید همواره تمریناتی را انتخاب کنید که در آن ها احساس خطر و آسیب رسیدن به خود را ندارید. قبل از انجام برنامه ی ورزشی بهتر است که با دکتر متخصص خود مشورت کنید. انجام این تمرینات در کنار کاردرمانی در پارکینسون ضروری است. به تدریج زمان تمرینات توانبخشی پارکینسون را افزایش دهید. هر بار یک دقیقه اضافه کنید؛ چرا که هدف شما رساندن زمان تمرینات روزانه تان به  30 دقیقه تا 1 ساعت است.

  • حالت قرارگیری بدن (posture)

برخی از اولین تغییرات ناشی از بیماری شما تغییر حالت قرارگیری بدن است.

رگه هایی از افتادگی شانه ها، بیرون زدن چانه، خم شدن تدریجی آرنج و زانو دیده می شود.

این نشانه ها تنفس، قورت دادن، واضح صحبت کردن، حرکت و تعادل را سخت می کنند.

در جهت داشتن پوسچر مناسب پیشنهاد می شود این تمرینات توانبخشی پارکینسون را انجام دهید:

تمرینات توانبخشی پارکینسون ، کاردرمانی در پارکینسون ، فیزیوتراپی در پارکینسون ، تمرینات خانگی پارکینسون

  1. هر روز پوسچر خود را بررسی کنید. مقابل دیواری بایستید و مطمئن شوید که کمر و شانه شما در تماس با دیوار است. سعی کنید پشت سر خود را هم با دیوار تماس دهید. همانطور که دور می شوید سعی کنید این وضعیت را حفظ کنید و بر دیوار بعدی دوباره آن را چک کنید.

هر بار که روی صندلی می نشینید مطمئن شوید که نوک شانه هایتان با تکیه گاه صندلی تماس پیدا می کند. این حرکت را برای چند ثانیه و 3 بار انجام دهید.

تمرینات توانبخشی پارکینسون از نوع کششی/انعطاف پذیری

هنگام اجرای این موارد برخی تذکرات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • حرکات کششی را به آرامی بدون تکان دادن زیاد انجام دهید.
  • کشش را در وضعیت بدنی مناسبی تا زمانی که عضله به رلکسی برسد ادامه دهید.
  • هدف را برروی کشش و رلکسی عضله بگذارید و اجازه ندهید دچار درد شوید.
  • معمولی نفس بکشید. (نفس عمیق نکشید)

انجام این تمرینات در کنار مداخلات کاردرمانی و فیزیوتراپی در پارکینسون ضروری می باشد.

تمرین اول.

روی لبه ی صندلی بنشینید. شانه های خود را بچرخانید. دست راست را کشش دهید تا به باسن چپ برسد. سر و تنه ی خود را همزمان بچرخانید. این تمرینات توانبخشی پارکینسون را حدود 10 ثانیه نگه دارید. صاف بایستید و همین حرکت را با سمت دیگر هم انجام دهید.

تمرین دوم.

روی یک صندلی صاف بنشینید. بازوی راست خود را به بالا خم کنید. بدن خود را نه کج کنید و نه به جلو خم شوید. کشش را در عضلات سمت خم شده احساس کنید. بمدت 10 ثانیه نگه دارید.تمرینات توانبخشی پارکینسون

تمرینات استقامتی

ورزش های استقامتی عضلات شما را به چالش می کشد تا سالم و قوی بمانند. این ورزش ها شما را به استفاده ی مکرر از عضلات به شیوه ای خاص و کنترل شده هدایت می کنند. وقتی شما تمرینات توانبخشی پارکینسون را به طور منظم انجام می دهید می توانید قدرت عضلات خود را حفظ و حتی بهبود ببخشید. توانایی بهبود تعادل و حالت قرارگیری بدن خود را دارید. کمتر در معرض خطر پدیده ی سقوط (falling) خواهید بود. به همین جهت تمرینات زیر را پیشنهاد می کنیم. انجام این تمرینات در کنار مداخلات فیزیوتراپی و کاردرمانی در پارکینسون ضروری می باشد.

تمرین اول.

به حالت ایستاده یا نشسته دربیایید. بازو ها را مستقیم نگه دارید و مشت هایتان را آرام  یک بار از جلو و بار دیگر از پشت به هم تماس دهید.تمرینات توانبخشی پارکینسون ، کاردرمانی در پارکینسون ، فیزیوتراپی در پارکینسون ، تمرینات خانگی پارکینسون

تمرین دوم.

به حالت ایستاده یا نشسته دربیایید. شانه ها را 90 درجه نگه دارید و از پشت به هم برسانید. این تمرینات توانبخشی پارکینسون علاوه بر افزایش قدرت عضلانی به افزایش تحمل عضلات و رسیدن به وضعیت بدنی مناسب هم کمک می کنند.تمرینات توانبخشی پارکینسون

تمرین سوم. از تمرینات خانگی پارکینسون

پشت یک صندلی بایستید. اگر لازم است دستان را به صندلی بگیرید. روی انگشتان پای خود به مدت چند ثانیه بایستید و سپس پایین بیایید.تمرینات توانبخشی پارکینسون

منابع

  1. Parkinsons.va.gov

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی در پارکینسون، لینک زیر را بزنید.

بیماری ها و مشکلاتتخصص هافیزیوتراپیکاردرمانی

تمرینات توانبخشی پارکینسونتمرینات خانگی پارکینسونتمرینات کششی و استقامتی در پارکینسونفیزیوتراپی در پارکینسونکاردرمانی در پارکینسون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *