تمرینات توانبخشی هانتینگتون

تمرینات توانبخشی یا تمرینات خانگی هانتینگتون یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. به هر حال، فعالیت بدنی دارای مزایای مادام العمر است از جمله؛ افزایش قدرت عضلانی، تقویت سلامت قلب و مغز، افزایش انرژی و…. اگر با بیماری هانتینگتون، نوعی بیماری ژنتیکی زندگی می کنید؛ ورزش منظم از اهمیت بیشتری برخوردار است. این عارضه اغلب باعث علائم فیزیکی می شود که با گذشت زمان، عموماً طی یک دوره 15 تا 20 ساله، پیشرفت می کنند و بدتر می شوند. در نتیجه، فعالیت بدنی نه تنها فواید کلی سلامتی را به همراه دارد، بلکه به فعالیت های روزمره زندگی نیز کمک می کند.

فواید تمرینات توانبخشی هانتینگتون

با انجام آزمایش ژنتیکی، می‌توانید متوجه شوید که جهش ژنی مربوط به بیماری هانتینگتون را دارید یا نه؛ یعنی خیلی وقت پیش از اینکه تغییرات فیزیکی یا ذهنی را تجربه کنید. اما تا زمانی که علائمش در بدنتان ظاهر نشده است به طور رسمی تشخیص داده نمی شوند. علائم اولیه رایج می تواند شامل مشکلاتی در تعادل یا تمرکز ذهنی یا ظهور یک اختلال خلقی مانند افسردگی یا اضطراب باشد. اعصاب مغز شما حتی قبل از اینکه علائم ظاهری بیماری هانتینگتون را داشته باشید شروع به خراب شدن می کنند. به گفته دکتر راس، به همین دلیل است که شروع تمرینات توانبخشی هانتینگتون از قبل بسیار مهم است. اگر می‌دانید که در خطر ابتلا به بیماری هانتینگتون هستید، هر چه زودتر ورزش را شروع کنید. اگر قبلاً علائمتان را شروع شده، ممکن است بتوانیم توانایی های عملکردی شما را تا حد امکان حفظ و به حداکثر برسانیم.

«توانایی‌های عملکردی» یک اصطلاح گسترده است و شامل کارهایی است که هر روز انجام می‌دهید. مانند نشستن و برخاستن از رختخواب، لباس پوشیدن و حمام کردن. و همچنین کارهای بزر‌گتری مانند شستن لباس‌ها، رفتن به خرید، پخت و پز و مراقبت از خود و امور مالی. اما ورزش علاوه بر کمک به ادامه انجام این فعالیت‌های روزانه، می‌تواند به شما کمک کند تا کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری هانتینگتون، علائم و نشانه های آن، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

هانتینگتون چیست؟ علائم تشخیص و درمان

آیا تمرینات توانبخشی هانتینگتون می تواند بیماری را به تاخیر بیندازد؟

فعالیت های بدنی می تواند به کاهش علائم فیزیکی بیماری هانتینگتون کمک کند. در واقع در حال حاضر ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی بهترین گزینه برایتان است. در بین چیزهای دیگر، ورزش هوازی می تواند به تقویت استقامت، قدرت، تعادل و انعطاف پذیری شما کمک کند. با این حال، محققان هنوز شواهدی پیدا نکرده‌اند که نشان دهد ورزش می‌تواند به طور قطعی پیشرفت بیماری هانتینگتون را به تاخیر بیندازد – یا اصلاً از پیشرفت آن جلوگیری کند.

تا به امروز هیچ درمان خاصی وجود ندارد که واقعاً از بیماری هانتینگتون جلوگیری کند یا قطعاً پیشرفت را کند کند». اما محققان دریافته اند که تمرینات توانبخشی هانتینگتون می تواند به بهبود عملکرد حرکتی و بهبود تناسب اندام شما کمک کند.

بهترین تمرینات برای بیماری هانتینگتون

تمرینات خانگی هانتینگتون

تمرینات خانگی هانتینگتون ، برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

تمریناتی که برای بیماری هانتینگتون بهترین نتیجه را دارند به این بستگی دارد که این وضعیت چگونه از نظر جسمی بر شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به بیماری هانتینگتون به وضعیتی به نام chorea مبتلا می شوند که باعث می شود عضلات به روش های غیر ارادی یا غیرمنتظره حرکت کنند. اگرچه می ‌توان کُره را با دارو کنترل کرد. اما ممکن است لازم باشد ورزشی را پیدا کنید که باعث افتادن یا آسیب‌های دیگر برای شما نشود.

تمرینات توانبخشی هانتینگتون را به طور مداوم انجام دهید

به طور کلی، ورزش هوازی با شدت متوسط ​​بهترین گزینه برای ایجاد تناسب اندام قلبی عروقی و محافظت از مغز است.واقعاً یک برنامه یا نوع خاصی از تمرینات هوازی وجود ندارد که به عنوان بهترین در نظر گرفته شود. برای مثال، شنا کردن در تابستان، زمانی که استخرهای عمومی محله باز هستند، ممکن است آسان‌تر باشد، اما در ماه‌های سردتر زمستان انجام آن دشوارتر است. با این حال، دوچرخه سواری ثابت چیزی است که می توانید در تمام طول سال در خانه خود انجام دهید. بالا بردن ضربان قلب مهم است. که برای بهبود مهارت های حرکتی، ایجاد تعادل و کاهش اشتها مفید است.

تمرینات توانبخشی هانتینگتون

قبل از شروع هر برنامه ورزشی، چه در خانه به تنهایی یا زیر نظر یک تیم مراقبتی، باید جلساتی را با یک فیزیوتراپیست داشته باشید. آنان بهینه ترین نوع تمرینی را که می توانید انجام دهید ارائه می دهند. علائم بیماری هانتینگتون اغلب شامل ضعف عضلانی، مشکلات تعادلی و دو وضعیتی است که باعث حرکات غیرارادی ماهیچه می شود: دیستونی و کُره. در نتیجه، تمرینات شما ممکن است به نحوه راه رفتن ایمن در خانه یا در مکان های عمومی کمک کند یا به بهبود استقامت شما کمک کند.

تمرینات توانبخشی هانتینگتون با مواردی که از نظر عملکردی با آن مشکل دارید مرتبط می شوند. بنابراین، اگر در راه رفتن مشکل دارید برای تمریناتتان ممکن است در جای خود بایستید یا در حالت راه رفتن قرار بگیرید و حرکات بیشتری را انجام دهید مثل نگاه کردن به بالا، نگاه کردن به پایین، چرخش سر به پهلو. یکی از راه‌ حل‌ های موجود دیگر می ‌تواند تقسیم کارها به ترتیب و گام به گام یا تقویت نحوه انجام کاری به روشی مثبت باشد. ما آن را یادگیری بدون خطا می نامیم. یعنی از راهنمایی‌های مثبت برای کمک به انجام موفقیت ‌آمیز یک کار استفاده می کنند.

اگر فردی روی ویلچر است، تمرینات توانبخشی هانتینگتون را به شکل موضعی انجام می ‌دهیم تا آسیب‌های فشاری به او وارد نشود. لذا تمرینات کششی و مراقبتی زیادی را برای بالاتنه و پایین تنه انجام می دهیم. این کار برای جلوگیری از ایجاد انقباض یا کوتاه شدن ماهیچه ها به دلیل دیستونی یا کُره است. ما نمی‌خواهیم شما در دامنه حرکتی خود محدود باشید، چرا که این قضیه در پوشیدن لباس، رفتن به دستشویی یا در رختخواب رفتن یا بیرون آمدن مشکل ایجاد می کند. بنابراین داشتن یک برنامه کششی روزانه با یک مراقب واقعا مفید خواهد بود.

گزینه های مختلف برنامه ورزشی

به طور کلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به افرادی که سالم هستند توصیه می کند که تمرینات ورزشی را انجام دهند. برای اشخاص بیمار تمرینات توانبخشی هانتینگتون از نوع هوازی، انعطاف پذیری، تعادل و تقویت را می توان با برخی از رژیم های تناسب اندام و انواع خاصی که بر اساس نیازهای فردی شما است، همراه کرد.

تمرینات توانبخشی در پارکینسون

تمرینات خانگی هانتینگتون ، برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

تمرینات دامنه حرکتی فعال (Active Range Of Motion)

در مراحل اولیه بیماری هانتینگتون، دامنه تمرینات حرکتی می تواند چیزی مانند کلاس های تای چی، یوگا یا پیلاتس باشد. اگر جلسات حضوری دشوار است، کلاس های آنلاین گزینه خوبی هستند.

تمرینات تعادلی از تمرینات خانگی هانتینگتون

تای چی و یوگا نیز می توانند به تعادل کمک کنند. با این حال، برای ایجاد تعادل نیازی به کلاس یا برنامه رسمی ندارید. در اجرای تمرینات توانبخشی هانتینگتون یک راهرو و مکانی برای حمایت از خود بیابید و سعی کنید روی انگشتان پا یا پاشنه پا راه بروید، کنار بروید یا به سمت عقب راه بروید. زمانی که در خانه هستید، حتی ایستادن ساده در جای خود یک راه عالی برای بهبود تعادل شماست – چه در حال حفظ تعادل روی دو پا باشید، چه انجام حرکات چالش برانگیزتر، مانند بالا بردن پاشنه یا انگشتان پا، یا تمرین ایستادن روی یک پا.

اگر از ویلچر استفاده می‌کنید، تمرینات پایه ای ایستادن ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشند. اگر وقتی کسی به شما کمک می‌کند لباس بپوشید یا بعد از اینکه دندان‌هایتان را مسواک می‌کنید، پشت میز ایستاده‌اید، شاید بتوانید انجام کارها را با یک دست تمرین کنید. در اجرای تمرینات توانبخشی هانتینگتون اگر نگران افتادن هستید، می توانید تعادل خود را در حالت نشسته نیز تقویت کنید.

تمرینات تقویتی هسته مرکزی از تمرینات خانگی هانتینگتون

تقویت قسمت مرکزی بدن یعنی ماهیچه های بخش میانی بدن نیز مهم است. یک هسته قوی تر منجر به وضعیت و موقعیت بهتر می شود، که ثبات شما را هنگام راه رفتن، ایستادن و نشستن بهبود می بخشد. همچنین از فعالیت‌های حیاتی مانند تنفس و خوردن پشتیبانی می‌کند. اگر به بیماری هانتینگتون مبتلا هستید، یک هسته قوی ‌تر نیز مهم است که به شما کمک می‌کند تا حرکات غیرارادی تان را کنترل کنید. ما سعی می‌کنیم در تمرینات توانبخشی هانتینگتون روی قسمت مرکزی یعنی عضلات شکم، کمر، پهلوها و باسن تمرکز کنیم. این قضیه به تمرینات بدنی و تنفسی  نیز مربوط می شود و می تواند به توانایی بلع کمک زیادی کند. تقویت عضلات پا، پشت و شکم نیز ممکن است به شما کمک کند که کنترل بیشتری داشته باشید و تعادل خود را در هنگام انجام حرکات کره ای حفظ کنید.

بعنوان مثال یک تمرین می تواند شامل قرار گرفتن روی دست ها و زانوها و سپس بلند کردن یک دست یا پا باشد. یکی دیگر از گزینه های تمرینات توانبخشی هانتینگتون انجام کاری است که آن را نشستن به ایستادن می نامند. پس از ایستادن، به آرامی خود را به حالت نشسته پایین می آورید. «هرچه آهسته ‌تر حرکت کنید، کنترل عضلات بیشتری مورد نیاز است. انجام این تمارین به شما کمک می کند تا ثبات داشته باشید.

تمرینات خانگی هانتینگتون

تمرینات خانگی هانتینگتون ، برای مشاوره، رزرو نوبت، خدمات آنلاین و ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

تمرینات توانبخشی هانتینگتون در تنفس و بلع

در مراحل میانی به بعد بیماری هانتینگتون، توانایی شما برای تنفس و بلع تحت تأثیر قرار می گیرد. ایجاد استقامت هوازی از قبل به شما کمک می کند این پیشرفت را بهتر مدیریت کنید. در مقوله ی تنفس، باید انعطاف ‌پذیری و انبساط قفسه سینه در بهترین حالت ممکن را داشته باشیم. به دلیل تأثیرات بیماری هانتینگتون، ممکن است در تنفس خود نیز مشکل داشته باشید و به نظر می رسد که دچار تنگی نفس هستید. این قضیه می تواند همراه با ترس و اضطراب باشد. تمرین تکنیک های تنفسی یکی از راه حل های موجود تمرینات توانبخشی هانتینگتون است.

در مراحل بعدی بیماری هانتینگتون، بلع نیز بیشتر به یک چالش تبدیل می‌شود. و اگر در حال آسپیراسیون (خفگی) هستید، ممکن است از این طریق مشکلات تنفسی بیشتری ایجاد کنید. در این مورد، گفتاردرمان کمک بزرگی است. آن ها می توانند به شما در بهبود ظرفیت صوتی و توانایی های بلع و هماهنگی عضلات گلو کمک کنند. علاوه بر این، ، گفتاردرمان می تواند در زمینه خوردن و آشامیدن ایمن به شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در پارکینسون، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در هانتینگتون

نکات تمرینات توانبخشی هانتینگتون

اگر به بیماری هانتینگتون مبتلا هستید، احتمالاً با یک فیزیوتراپیست برای تنظیم برنامه ورزشی در خانه کار خواهید کرد. ما می‌توانیم شما را ارزیابی کنیم و به آموزشتان کمک کنیم تا در بهترین سطح ممکن عمل کنید. ما می‌توانیم یک برنامه ورزشی در خانه به شما بدهیم که اجرای آن مطمئن است و می‌توانید برای مدتی خودتان آن را امتحان کنید. داشتن این برنامه نه تنها شامل شناسایی اهداف، بلکه شناختن موانعی است که دارید. برای مثال، ممکن است ندانید ورزش را از کجا شروع کنید، یا ممکن است برای انجام روتین خود نیاز به اجبار داشته باشید.

بخشی از نکات تمرینات توانبخشی هانتینگتون شامل مهربانی با خودتان است. همچنان خاطرنشان می‌کنیم که کُره می‌تواند باعث نوسان انرژی شما شود. زیرا شما بسیار در حال حرکت هستید، یا ممکن است در ساعات خاصی از روز انرژی بیشتری داشته باشید. ورزشی را پیدا کنید که می توانید در سطح انرژی خود انجام دهید. اگر انرژی زیادی ندارید بهتر است:

  • یوگا
  • یا تای چی را امتحان کنید.

یوگا و تای چی با تکنیک های تمرکز حواس و آرامش همراه هستند. اگر انرژی بیشتری دارید:

  • ورزش های تقویتی
  • یا هوازی انجام دهید.

Chorea (کُره) هم چنین می تواند بر بلع تأثیر بگذارد، بنابراین باید مراقب باشید که کالری کافی دریافت می کنید و هیدراته می مانید.

ادامه ملاقات با فیزیوتراپیست برای تمرینات توانبخشی هانتینگتون به طور منظم ایده خوبی است. نه تنها درمانگران می توانند مطمئن شوند که برنامه تمرینی خانگی شما همچنان کمک کننده است، بلکه جلسات پیگیری نیز می تواند به شما در حفظ توانایی های عملکردیتان کمک کند. دکتر راس می‌گوید: ما به شما توصیه می‌کنیم که حداقل هر سال بسته به نیازهایتان کمتر یا بیشتر بیایید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات فیزیوتراپی در پارکینسون، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

منابع تمرینات خانگی هانتینگتون

  1. bsmhft.nhs.uk
  2. physio-pedia

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش تعذیه در پارکینسون و مراقبت های تغذیه ای در این بیماران، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

تغذیه در هانتینگتون ؛ توصیه های درمانی تغذیه

بیماری ها و مشکلاتتخصص هافیزیوتراپیکاردرمانیگفتار درمانیهانتینگتون

تمرینات توانبخشی هانتینگتونتمرینات خانگی هانتینگتونتوانبخشی هانتینگتون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *