تغذیه در پارکینسون ؛ باید ها و نباید های تغذیه ای

تغذیه در پارکینسون

تغذیه در پارکینسون از آنجا که هر ساله 60 هزار نفر را درگیر می کند، اهمیت فراوانی دارد. شواهد معتبری تایید کرده اند که رژیم غذایی نقش عمده ای را در این بیماری ایفا می کند. اخیراً مطالعات همه گیر شناسی و بیوشیمیایی تعدادی از گروه های غذایی را مشخص کرده اند. این گروه های غذایی از تخریب سلول های عصبی در برابر بیماری پارکینسون جلوگیری می کنند. با این حال حذف گروه های غذایی دیگر هم ممکن است جرقه ای برای تخریب سلول های عصبی باشد. در این مقاله هدف ما تمرکز بر تغذیه در پارکینسون و تاثیر آن در جهت کاهش یا افزایش نشانه های این بیماری است.

پارکینسون

پارکینسون بیماری تخریب کننده ی سیستم عصبی است که معمولا در اواخر زندگی ظاهر می شود. بیشتر موارد بیماری ایدیوپاتیک است یعنی علت آن ناشناخته می باشد. علل و عوامل تحریک کننده پارکینسون هنوز در حال بررسی است. علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به طور مشترک شامل گرفتگی عضلات و لرزش می باشد.

پارکینسون با کمبود سلول های دوپامین در بدن ارتباط نزدیک دارد. بنابراین محققان به دنبال راه هایی برای افزایش دوپامین به طور طبیعی از طریق تغذیه در پارکینسون هستند. علائم ثانویه پارکینسون مانند زوال عقل و گیجی ممکن است با تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش بهبود یابد. غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، گاهی اوقات پیشنهاد می شوند تا فشار اکسیداتیو را در مغز کاهش دهند. هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند علائم بیماری را کاملا متوقف کند. اما یک سری روش های درمانی برای درمان پارکینسون وجود دارند.

حال آنچه که در زیر گفته می شود، تحقیقاتی است در مورد اینکه چه غذاهایی باید خورده شود. هم چنین از کدام غذاها باید اجتناب شود که به بهبود علائم بیماری کمک خواهد کرد.

مواردی که باید به تغذیه در پارکینسون افزوده شوند

  • آنتی اکسیدان ها

تحقیقات فعلی بر روی پروتئین ها، فلاونوئیدها (رنگیزه های زرد) و باکتری های روده برای بهبود علائم پارکینسون متمرکز هستند. در همین حال رژیمی که دارای آنتی اکسیدان فراوان باشد فشار اکسیداتیو مغز را که باعث تشدید علائم می شود کاهش می دهد. با خوردن این غذا ها می توانید آنتی اکسیدان زیادی را دریافت کنید.

  • آجیل های درختی مانند گردو، انواع آجیل مثل پسته
  • زغال اخته، توت سیاه، توت فرنگی، قره قاط و شاه توت
  • گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سایر سبزیجات شب بو
  • اسفناج و کلم پیچ برای تغذیه در پارکینسون تا حد زیادی موثر واقع خواهند شد.

مصرف رژیم غذایی گیاهی از موارد بالا ممکن است بالاترین میزان مصرف آنتی اکسیدان را تأمین کند.

  • باقلا

برخی بیماران باقلا را به علت دارا بودن لوودوپا ( همان ماده ی سازنده ی برخی داروهای تجویزی ) مصرف می کنند. در حال حاضر هیچ مدرک معتبری مبنی بر خاصیت درمانی باقلا وجود ندارد. از آنجا که شما نمی دانید با خوردن باقلا چه مقدار لوودوپا دریافت می کنید، نمی تواند جایگزین داروهای تجویزی شود.

  • امگا-3

اگر نگران علائم ثانویه مثل زوال عقل و گیجی هستید، در برنامه ی تغذیه در پارکینسون خود این موارد را اضافه کنید.

  • ماهی قزل آلا
  • لوزی ماهی (halibut)
  • سویا که توانایی فوق العاده ای در محافظت در برابر پارکینسون دارد.
  • دانه کتان
  • لوبیا قرمز

این موارد حاوی مقدار زیادی امگا-3 هستند که میتوانند علائم شناختی بیمار را بهبود ببخشند.

هم چنین میتوان برای یبوست ناشی از پارکینسون، غذا را با زردچوبه یا سس خردل میل کرد تا حرکات روده افزایش یابند.

یک منبع معتبر پیشنهاد کرده که مصرف کافئین ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت پارکینسون کمک کند.

مواردی که باید از تغذیه در پارکینسون حذف شوند

  • محصولات لبنی

منابع معتبر محصولات لبنی را با خطر ریسک پارکینسون مرتبط دانسته اند. موادی در لبنیات وجود دارد که سطح اکسیداتیو مغز را افزایش می دهند و باعث ماندگاری علائم می شوند. نشان داده شده این اثر در مردان بیشتر از زنان است. به علاوه این علامت در افرادی که مکمل کلسیم مصرف می کنند دیده نشده. اگر قصد دارید مصرف شیر، ماست و پنیر را متوقف کنید از مکمل های کلسیم برای جبران کمبود آن استفاده کنید.

  • غذاهای با چربی های اشباع

نقشی که این نوع غذاها در تغذیه در پارکینسون بازی می کنند هنوز تحت بررسی است و منابع اغلب متناقض هستند. اما به طور کلی هیچ یک از این موارد برای بدن شما مفید نیستند، خصوصاً اگر می خواهید پارکینسون را درمان کنید.

منابع

  1. health line
  2. ncbi

برای مطالعه بیشتر در مورد راه های درمان پارکینسون، لینک زیر را بزنید.

درمان پارکینسون ؛ دارودرمانی، جراحی و توانبخشی

 

بیماری ها و مشکلات

باید ها و نباید های تغذیه ای در پارکینسونپارکینسون و غذا های ممنوعهتغذیه در پارکینسونتغذیه لازم برای پارکینسونغذا های ضروری برای پارکینسوننقش تغذیه در پارکینسون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *