انتخاب واکر مناسب

انتخاب واکر مناسب شما را با گزینه های زیادی روبرو خواهد کرد. چرا که وقتی زمان انتخابش رسیده باشد، گزینه های بی شماری برای انتخاب خواهید داشت. واکرها (walkers) و رولیتورها (rollators) نه تنها اهداف مختلفی را برای به انجام رساندن دارند، بلکه مجهز به ویژگی های مختلفی نیز هستند. در نتیجه، انتخاب قطعی می‌تواند تجربه‌ای بزرگ و ریسکی باشد. خوشبختانه برای انتخاب واکر مناسب می توانید با آموزش اصول اولیه واکرها و رولیتورها، یادگیری در مورد ویژگی های مهم و مشاوره با متخصصان خودتان را مجهز کنید. تا انتخاب مناسب تر و راحتتری داشته باشید.

اگر به ثبات و stability نیاز دارید واکر را انتخاب کنید !

واکرها شکلی اساسی از وسایل کمکی حرکت هستند که کاربر را برای حرکت کردن و قدم زدن پشتیبانی می‌کنند. واکرها در اندازه ها، شکل ها و ویژگی های بسیار متنوعی هستند. برخی حتی ممکن است چرخ داشته باشند، اما چرخ ها به طور کلی نمی چرخند. واکرها اغلب دارای فریم آلومینیومی هستند. ارتفاع قابل تنظیم دارند و برای جابجایی این وسیله باید آن را بلند کنید. بنابراین، قبل از انتخاب واکر مناسب مطمئن شوید که مقداری قدرت بالاتنه دارید. واکرها برای افرادی که ممکن است خیلی ناپایدار باشند و نیاز به استراحت زیادی روی دستگاه داشته باشند، بهترین انتخاب هستند.

اگر هنگام ایستادن به حمایت نیاز دارید، انتخاب واکر مناسبِ شما می تواند رولیتورها باشند !

4-wheel Rollators

رولیتورها برای افرادی که به حمایت بسیار بیشتری موقع راه رفتن نیاز دارند، مناسب هستند.

رولیتورها نوعی از واکرها هستند که به افراد مبتلا به مشکلات مختلفی که باعث می شود این افراد بتوانند به طور مستقل راه بروند. با این حال، رولیتورها برای افرادی با نیازها و توانایی های متفاوت تری طراحی شده اند. رولیتورها بسیار شبیه به واکرها هستند، ولی دارای چرخ هایی هستند که به آن ها اجازه می دهد بدون بلند کردن وسیله حرکت کنند. رولیتورها اغلب دارای ویژگی هایی مانند نیمکت صندلی، سبد یا حتی ترمز دستی هستند.

رولیتورها دارای دو چرخ، سه چرخ یا چهار چرخ هستند. رولیتورهای دو چرخه برای افرادی که برای داشتن تعادل به کمک نیاز دارند مناسب است. و ممکن است از آن برای تحمل اندکی از وزن خود استفاده کنند. دقت کنید که برای انتخاب واکر مناسب باید چندین واکر را هنگام خرید امتحان کنید و عجولانه هرگز تصمیم نگیرید. رولیتورهای سه یا چهار چرخه برای افرادی که برای داشتن تعادل نیاز به کمک دارند مناسب است با این تفاوت که برای تحمل وزن خود به آن تکیه نکنند.

اگر زانوی آسیب دیده دارید یا قسمت بالایی ساق پایتان آسیب دیده، یک واکر زانو انتخاب کنید. زانو واکر برای افرادی مناسب است که تحت شرایط خاصی هستند. به گونه ای که یکی از پاهای خود را باید در حالت استراحت قرار بدهند. اکثر افرادی که از زانو واکر استفاده می کنند ممکن است این کار را به طور موقت انجام دهند. در انتخاب واکر مناسب به موارد بعدی توجه کنید. زانو واکر:

  • شباهت زیادی به اسکوترهای موتوری دارد. در نتیجه، این وسایل از کاربران می خواهند که به طور فعال از پای بدون آسیب خود استفاده کنند.
  • یک سکوی صندلی مانند دارند تا کاربر بتواند به زانوی آسیب دیده خود استراحت دهد.

در انتخاب واکر مناسب به اندازه ی آن دقت کنید.

انتخاب واکر مناسب

هنگام انتخاب یک واکر یا رولیتور، باید مطمئن شوید که اندازه آن برای شما مناسب است. اگر اندازه را در نظر نگیرید، احتمالاً واکر یا رولیتوری خواهید داشت که نیازهای شما را برآورده نمی کند. برای تناسب واکر خود موارد زیر را بررسی کنید:

  • خم بودن آرنج

خود را در واکر جای دهید و بازوهای خود را در حالتی آرام با مشت دست های خود قرار دهید و اجازه دهید آرنج هایتان در حدود 15 درجه خم شوند. دستان شما باید با دسته های واکر در یک راستا قرار گیرند.

  • ارتفاع مچ دست

در واکر بایستید و اجازه دهید بازوهایتان از پهلوها آویزان شوند. اگر واکر به درستی جا می‌شود، چین مچ دست شما باید با بالای دسته دستگاه حرکتی مطابقت داشته باشد.

در انتخاب واکر مناسب، دستگیره ی مناسب را در نظر بگیرید.

انتخاب واکر مناسب

دستگیره ی واکر از نوع فومی

انتخاب دستگیره مهم است زیرا به شما کمک می کند وزن خود را بهتر روی واکر بیندازید. سرانجام، فشار از روی مفاصل شما برداشته می شود و احتمال آسیب طولانی مدت مفاصل را کاهش می دهد. علاوه بر این، دستگیره مناسب به شما کمک می کند تا واکر یا رولیتور خود را بهتر نگه دارید. اگر شرایطی دارید که ممکن است مشتتان رها شود و در واقع دستتان باز شود، بهتر است یک دستگیره  از جنس لاستیک انتخاب کنید. اگر نگران رطوبت یا عرق کردن دست هایتان هستید، به یک دستگیره پلاستیکی فکر کنید. دستگیره های از جنس فوم در انتخاب واکر مناسب ممکن است راحت تر باشند اما می توانند زودی کثیف شده و رطوبت را درون خود نگه دارند. قبل از استفاده از واکر، مطمئن شوید که دسته ی آن محکم است و سر نمی خورد.

این را هم در نظر داشته باشید که انواع دستگیره های سفارشی موجود است. یعنی شما می توانید متناسب با سلیقه و نحوه ی گرفتن دستتان دستگیره ی مناسب واکر یا رولیتور مورد نظرتان را انتخاب و دریافت کنید. برای این امر با کاردرمانگران  در این زمینه مشاوره داشته باشید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

در انتخاب واکر مناسب اگر در حمل و نقل مکرر هستید یک واکر تاشو انتخاب کنید.

همانطور که واکرها و رولیتورها انواع مختلفی دارند، آن ها همچنین دارای درجات مختلفی از قابلیت حمل و تاشوندگی هستند. بنابراین، باید تا حدی دستگاه متحرک خود را بر اساس اینکه آیا درجه ی قابل حمل بودن آن برای شما مناسب است یا خیر، انتخاب کنید. اگر قصد ندارید زیاد خانه را ترک کنید، یک واکر یا رولیتور با قابلیت حمل محدود ممکن است مشکلی نداشته باشد. اگر قصد دارید زیاد در حال حرکت باشید، باید مطمئن شوید که واکر یا رولیتور شما می تواند به سرعت جمع شود و به اندازه کافی برای حمل و نقل کوچک شود. قبل از انتخاب واکر یا رولیتور، اندازه وسیله نقلیه ای و ماشینی را که به آن دسترسی دارید هم در نظر بگیرید.

برای انتخاب واکر مناسب تصمیم بگیرید که آیا به صندلی نیاز دارید یا خیر.

2-Wheeled Walker with Fold Down Seat | Ocelco

در حالی که رولیتورها اغلب مجهز به صندلی هستند، بسیاری از واکرها اینگونه نیستند. بنابراین، اگر می خواهید یا نیاز به صندلی دارید، احتمالاً باید یک رولیتور انتخاب کنید. اگر زود خسته می شوید، احتمالاً باید یک رولیتور با صندلی انتخاب کنید. اما مطمئن شوید که صندلی برای شما به اندازه کافی محکم است و می تواند وزنتان را تحمل کند. اگر می‌خواهید هم توانایی راه رفتن خودتان را داشته باشید و هم توسط شخص دیگری هل داده شوید ترکیبی از ویلچر/رولیتور (wheelchair/rollator)  را در نظر بگیرید.

در انتخاب واکر مناسب تعیین کنید که آیا به ترمز دستی نیاز دارید یا خیر.

Folding Auxiliary Walker Rollator with Flip-Up Brakes and Seat Bag - Walkers  - Walking Aids - Mobility & Accessibility - Health Care - Health & Beauty -  Costway

ترمز دستی ها در قسمت جلوی دستگیره ها نصب می شوند.

اکثر رولیتورها یا زانو واکرها مجهز به ترمز دستی هستند. بدون ترمز دستی، دستگاه حرکتی شما ممکن است برای خودتان یا دیگران خطراتی را ایجاد کند. برخی از رولیتورها یا واکرهای دو چرخه ممکن است مجهز به ترمز نباشند. با این حال، اگر در مورد ایمنی خود نگران هستید، باید از یک کاردرمان حرفه ای آموزش دیده در این رابطه مشورت بخواهید.

  • همه ی رولیتورهای سه و چهار چرخه باید مجهز به ترمز باشند.
  • واکرهای زانو باید مجهز به ترمز باشند.
  • واکرهای معمولی بدون چرخ باید دارای درپوش های لاستیکی یا وسیله ای برای ایجاد اصطکاک باشند تا از لیز خوردن آنها جلوگیری کند.

در انتخاب واکر مناسب به این فکر کنید که آیا به یک سبد نیاز دارید یا خیر.

Big Sale] Buy Medline Walker Basket For 2 Button Walkers [Latex-free]

بسته به دستگاه حرکتی (واکر یا رولیتور) و شرایط شما، ممکن است داشتن یک سبد یا هم چیزی با ویژگی مشابه در واکر یا رولیتورتان مفید باشد. سبد به شما کمک می کند وسایلی را حمل کنید که قادر نیستید در دستان خود نگه دارید.

  • رولیتورها به احتمال زیاد سبد دارند.
  • ممکن است بتوانید خودتان یک سبد خریده و روی واکر یا رولیتورتان نصب کنید.
  • سبدها اغلب در قسمت جلویی واکر یا زیر صندلی قرار دارند.

قبل از انتخاب واکر با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انتخاب واکر یا رولیتور، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند فاکتورهای خاص شما را در نظر بگیرد و دستگاه کمکی حرکتی متناسب با نیازهای شما را توصیه کند. ممکن است با پزشک عمومی خود مشورت کنید اما به یاد داشته باشید که باید با یک متخصص ارتوپدی صحبت کنید. پزشک نیز احتمالاً شما را به یک متخصص در زمینه انواع دستگاه های حرکتی مثل کاردرمان یا فیزیوتراپیست ارجاع  دهد.

منابع:

  1. wikihow

تخصص هاکاردرمانی

اجزای یک واکرانتخاب واکر مناسباندازه واکرانواع رولیتورانواع واکر و رولیتورترمز دستی واکردستگیره برای واکردستگیره ی واکرروش های انتخاب واکررولیتوررولیتورهاسبد واکرواکر مناسب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *