انتخاب عصا مناسب ؛ انواع و اجزای مختلف عصا

انتخاب عصا مناسب

انتخاب عصا مناسب برای انجام کارهای روزمره نیازمند دقت و حساسیت بالایی است. عصا به خاطر کوچکتر و متحرک تر بودن از ابزارهای دیگر مانند واکر و کراچ تکیه گاه عالی برای افرادی است که فقط به کمی ثبات بیشتر نیاز دارند. عصا که به عنوان عصای پیاده روی نیز شناخته می شود، انتخابی عالی برای تقویت راه رفتن شما بدون کاهش سرعت شماست. استفاده از عصا می تواند طیف وسیعی از فواید را به همراه داشته باشد. به طوری که به کاهش فشار روی مفاصل، کاهش خستگی عضلات در حین راه رفتن و کمک به کاهش میزان درد ناشی از تحرک کمک می کند. علاوه بر این، عصاها برای ایجاد ثبات بیشتر برای افرادی که تعادل آنها کاهش یافته است بسیار مناسب هستند. به علاوه انتخاب عصا مناسب به جهت کمک به ارائه پشتیبانی برای افرادی که ممکن است در معرض خطر افتادن باشند هم عالی هستند.

مواردی که هنگام خرید عصا باید در نظر داشته باشید

عصاها در اندازه‌ها، رنگ‌ها، سبک‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی در دسترس هستند. تا متناسب با نیازها و سلیقه‌های شما باشند. برخی از افراد ممکن است در مورد نیاز به استفاده از کمک راه رفتن احساس خجالت کنند. اما عصاها می توانند به همان اندازه که کمک کننده هستند شیک باشند. تا سازگاری و کنارآمدن با آن را برای کاربر آسان تر کنند. هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب عصا مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا می توانم بدون تکیه گاه اضافی مانند نرده، هر روز راه بروم؟
  • آیا راه رفتن باعث درد در مفاصل، اندام ها و ماهیچه های من می شود؟
  • آیا تا به حال احساس می کنم که ممکن است هنگام راه رفتن بدون هیچ گونه کمکی زمین بخورم؟
  • آیا وقتی در حال راه رفتن هستم، مدام به دنبال نوعی حمایت برای ایجاد تعادل و ثبات هستم؟
  • آیا می توانم به راحتی در زمین های ناهموار راه بروم یا به راحتی از پله ها پایین و بالا بروم؟
  • آیا به دلیل نگرانی از زمین خوردن یا اینکه به دلیل پیاده روی از نظر جسمی قادر به انجام کار نیستم، از کارها انصراف می دهم؟
  • آیا پیاده روی بیشتر از حدی که باید باشد مرا خسته می کند؟

اگر در طی فرآیند انتخاب عصا مناسب پاسخ هر یک از این سوالات مثبت است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک وسیله کمکی مانند عصا را در نظر بگیرید. متأسفانه، انتخاب یک عصا به سادگی انتخاب عصایی که دوست دارید و سپس استفاده از آن نیست. مهم است که نیازهای خود و نحوه تبدیل آنها به پشتیبانی مناسب را درک کنید. و سپس مطمئن شوید که چگونه از آن به درستی برای اطمینان از ایمنی و راحتی استفاده کنید.

در انتخاب عصا مناسب انواع مختلف آن ها کدامند ؟

عصای  Straight یا  Single-Point

انتخاب عصا مناسب

عصای راست جز رایج ترین نوع عصاها هستند.  برای کاربرانی که فقط به کمی ثبات بیشتر یا وزن نداشتن یک طرف بدن نیاز دارند ایده آل است. آنها معمولاً دارای یک نوک واحد هستند. به طور کلی به شکل یک نوک لاستیکی قابل جابجایی یا قابل تعویض با چندین دسته مختلف در دسترس هستند.

عصای quad & tripod-point

The Different Types of Canes for Walking

مشخصه این عصاها این است که برخلاف عصاهای مستقیم، عصای چهار و سه نقطه دارای پایه های پهن تری با سه یا چهار پا هستند. آنها برای کاربرانی که به حمایت و ثبات بیشتری در حین راه رفتن نیاز دارند و متعاقباً دارای پایه حجیم تری هستند، بهتر هستند. در انتخاب عصا مناسب این نوع از عصاها توانایی ایستادن در هنگام رها شدن را دارند. این می تواند برای انجام کارهای مختلف مانند باز کردن درها یا گرفتن چیزی از قفسه بسیار راحت باشد. این عصاها اصولاً برای ایجاد تعادل در حمایت و راحتی بیشتر طراحی شده اند. و وزن کاربر را در امتداد عصا و سپس از طریق سه یا چهار پایه جداگانه توزیع می کنند تا تعادل بهتر با پشتیبانی مضاعفی ارائه دهد.

عصاهای تاشو

Red Flame Folding Cane - WalkingSticks.co.uk

برای سفر راحت‌ تر و حمل‌ پذیری مؤثرتر، عصاهای تاشو بهترین گزینه هستند که پشتیبانی محکمی برای جابه‌جایی فراهم می‌کنند. در انتخاب عصا مناسب با این نوع از عصاها می توانید به جاگیری آسان آن ها در یک بسته جمع و جور فکر کنید.  اغلب این عصاها دارای ساختار آلومینیومی و دسته‌ای زاویه‌دار هستند که آنها را ارگونومیک و سبک می‌کند. عصای تاشو اغلب در یکی از دو طرح موجود است: اولی طرحی است که می‌تواند به بخش‌های کوچک‌تر تا شود و دومی طرحی است که به بخش‌های بالایی اجازه می‌دهد تا به طور ایمن به قسمت های پایین‌تر بلغزند. هر دو به یک اندازه راحت هستند، اما باید توجه داشت که طراحی سبک وزن این عصاها به این معنی است که آنها اغلب ظرفیت وزن کمتری نسبت به سبک های دیگر دارند و ممکن است برای کاربران سنگین وزن بهترین نباشند.

چگونه در انتخاب عصا مناسب موفق شوم؟

برای اینکه مطمئن شوید از عصای خود بیشترین بهره را می برید و در حین استفاده از آن ایمن و راحت می مانید، مهم است که هنگام خرید چند عنصر مختلف را در نظر بگیرید. این‌ها به شما کمک می‌کنند مطمئن شوید که نه تنها عصایی را که بیشتر دوست دارید، بلکه عصایی که برای زندگی‌تان کاربردی‌ ترین است هم به دست آورید.

دستگیره برای انتخاب عصا مناسب

هنگام انتخاب سبک دستگیره ی عصا، مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید دستان شماست.

  • آیا درد را تجربه می کنید؟
  • آیا سفتی مفصل دارید؟
  • آیا دستان شما بزرگ است یا کوچک؟

بسته به پاسخ های شما، دستگیره های مختلف در انتخاب عصا مناسب ممکن است کم و بیش ایده آل باشد. به طور کلی، دستگیره های فوم یا پددار بیشتر توصیه می شود. چرا که به کاهش فشار روی دست و انگشتان کمک می کند. دستگیره های بزرگت

انواع دستگیره ها برای انتخاب عصا مناسب

  • منحنی – اینها عصای سنتی به سبک عصاهای چوپان ها هستند که دارای یک منحنی صاف و گرد شده برای کنترل تنه عصا هستند. شکل منحنی این عصا به آنها اجازه می دهد تا به راحتی روی قلاب ها و پشتی صندلی ها آویزان شوند تا استراحت در مکان های عمومی مختلف مانند رستوران ها و حمام ها امکان پذیر باشد. با این حال، برای کاربرانی که ممکن است درد یا سفتی در مفاصل دستشان داشته باشند، تا حدودی سخت خواهد شد.
  • زاویه دار – این عصاها چه با زاویه راست یا یک نسخه خمیده تر از همان شکل، برای راحتی و کنترل کاربر کمی ارگونومیک تر طراحی شده اند. برای انتخاب عصا مناسب دستگیره های ارگونومیکی، کف دستی، ارتوپدی و حتی دستگیره های حیوانی شکل، همه فن حریف ترین ها در بین همه گزینه هایند. بنابراین بیشترین آزادی را در انتخاب چیزی متناسب با سلیقه شخصی تان به شما می دهند.
  • گرد – عصاهای سر گرد بیشتر برای مد طراحی شده اند تا برای ساپورت. این دستگیره ها حمایت کمتری از دستان خواهند داشت. بنابراین می توانند دست ها را به زودی خسته کنند و فشار نسبتاً زیادی را به آن ها متحمل شوند. اگرچه این نوع از عصاهای سرگرد می توانند برای برخی از موقعیت های خاص خوب و کاربردی تر باشند.
  • offset – در انتخاب عصا مناسب این نوع دستگیره ها، ارگونومیک ترین سبک موجود هستند. چرا که به گونه ای طراحی شده اند که وزن کاربر را به طور کامل و یکنواخت در امتداد تنه ی عصا تا انتهای نوک آن توزیع کنند. آن ها هم چنین دارای یک دستگیره لاستیکی نرم هستند که امکان گرفتن راحت تر را فراهم می کنند. این نوع دستگیره های ارگونومیکی، اغلب برای افرادی که مشکلات حرکتی بیشتر یا درد در دست دارند، ترجیح داده می شوند.

انتخاب دستگیره مناسب برای عصا

انتخاب دستگیره مناسب می تواند تاثیر زیادی بر راحتی و تحرک شما داشته باشد. بنابراین مهم است که ابتدا چند مورد را ببینید  و آزمایش کنید. گرفتن مناسب می تواند به کاهش فشارهای غیرضروری روی مفاصل کمک کند. تا از درد و ناراحتی جلوگیری کند. اگر متوجه درد یا بی‌حسی در دست‌ها و انگشتان خود شوید، می‌توانید تشخیص دهید که این دستگیره برای دستتان مناسب نیست.

انتخاب عصای مناسب و بررسی تناسب آن

عصایی که به درستی اندازه و فیت شده باشد می تواند تفاوت بین کمک رسانی و آسیب رسانی را نشان دهد. اگرچه بسیاری از عصاهای پیاده روی قابل تنظیم هستند، اما بسیاری دیگر قابل تنظیم نیستند. بنابراین مهم است که مطمئن شوید عصای شما به درستی اندازه گیری شده و برای مراقبتب ایده آل نصب شده است.

برای اندازه گیری خود برای عصا، به کمک یک نفر دیگر نیاز دارید. شما باید صاف بایستید، در حالی که بازوها در کنار پهلوهایتان شل باشند. باید یک خم طبیعی جزئی در آرنج شما وجود داشته باشد. سپس، همراه شما باید فاصله زمین تا مچ دست را اندازه گیری کند و این باید ارتفاع عصای شما باشد.

علاوه بر این هنگام انتخاب عصا مناسب مهم است مطمئن شوید زمانی که عصای خود را در دست می گیرید، خم شدن آرنج شما در زاویه صحیحی قرار دارد. برای بررسی این مورد می توانید صاف بایستید و عصای خود را مانند حالت عادی در دست بگیرید. خمیدگی آرنج شما باید حدود 15 درجه باشد. می‌توانید این موضوع را خودتان در آینه بررسی کنید یا از همراه تان بخواهید. این اندازه‌گیری‌ها بسیار مهم هستند:

  • اگر عصا خیلی بلند باشد، برداشتن و استفاده از آن دشوار خواهد بود.
  • اگر عصا خیلی کوتاه باشد، ممکن است وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشید و یا تعادل شما را از بین ببرد.

بررسی نوک عصا هنگام انتخاب عصا مناسب

نوک عصا برای ایجاد کشش بهتر در اکثر سطوح کف طراحی شده است. ساختار لاستیکی اساساً مانند لاستیک‌های ماشین عمل می‌کند، کف را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا بدون لغزش پایدار بمانید و حمایت کنید. برای اطمینان از ایمن بودن و استفاده آسان عصا، نوک آن باید کمی به حرکت عصا کمک کند، اما عمدتاً باید سفت و پایدار باشد. آج پایه ی نوک باید در شرایط خوبی باشد. اگر نوک عصای شما فرسوده، پاره یا شکسته به نظر می رسد، مهم است که آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

منابع:

  1. rehabmart

 

کاردرمانی

اجزای عصاانتخاب عصا مناسبانتخاب عصای مناسبانواع عصا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *